KFP / GALERIA PALOWA OTWARTA. NA POCZĄTEK DZIEŁA GDAŃSKICH ZŁOTNIKÓW 19 stycznia 2018
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Przed wiekami była tu komora palowa, w której pobierano opłaty od towarów wwożonych statkami do Gdańska z całej Europy, jeszcze kilka lat temu do piwnic Ratusza Głównego Miasta zapraszała restauracja Palowa, a teraz jest tutaj Galeria Palowa. Na otwarcie nowych wnętrz wystawienniczych Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprosiło nas do podziwiania arcydzieł sztuki złotniczej ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. To dzieła gdańskich złotników. Powróciły do Gdańska na ponad dwa miesiące. Wystawę czasową uzupełniają wyroby ze srebra pochodzące z kolekcji MHMG. Ekspozycja ukazuje, jak liczna i różnorodna była produkcja złotnicza w Gdańsku, a przede wszystkim jak daleki był jej zasięg terytorialny i krąg zleceniodawców, w jakich okolicznościach nabywano dzieła oraz jakie były ich dalsze losy. – Gdańskie srebra znajdowały licznych amatorów i rozchodziły się szeroko po terenach dawnej Rzeczpospolitej oraz poza jej granicami. W XVII-XVIII w. tutejsze warsztaty rzemieślnicze zaopatrywały w luksusowe przedmioty nie tylko lokalnych patrycjuszy, ale też polską szlachtę i magnaterię, kościoły katolickie i protestanckie, klasztory, a także polski dwór królewski. Niemało sreber nabywali obcokrajowcy przebywający w Gdańsku. Wreszcie trafiały one do zagranicznych skarbców jako dary i prezenty dyplomatyczne – mówi dr Anna Frąckowska, kurator wystawy. Skomplikowane losy przedmiotów najlepiej ilustruje niepozorna łyżka z połowy XVIII w. – Srebrny przedmiot został wykonany przez gdańskiego złotnika Szimona Ungera działającego w latach 1745-1762. W XX wieku była własnością polskiego dyplomaty księcia Stanisława Radziwiłła, żonatego z Lee Kennedy – siostrą Jacqueline Kennedy, czyli żoną amerykańskiego prezydenta Johna Kennedy’ego. W latach 70. poprzedniego stulecia jako dar Radziwiłła trafiła na Wawel. Podobnych, często barwnych historii związanymi z arcydziełami gdańskich złotników na wystawie jest więcej – dodaje Anna Frąckowska. W Galerii Palowa zobaczymy srebra sakralne protestanckie i katolickie, typowe dla epoki baroku gdańskie kufle o bogatej dekoracji i ikonografii czy popularne kubki z wizerunkami panujących. Ważne są detale i „ślady” na zabytkach, czyli herby, gmerki, inskrypcje, daty, znaki własnościowe, które pozostawili po sobie ich wykonawcy oraz dawni fundatorzy, właściciele, kolekcjonerzy i ofiarodawcy. – Prezentujemy przedmioty o wspaniałej przeszłości, związane często z niezwykłymi osobami i miejscami. Do takich należy plakieta wotywna wykonana w gdańskim warsztacie Hansa Pollmana, a fundowana przez mieszkańców Tucholi jako wotum za wielokrotne ocalenia miasta w czasach potopu szwedzkiego. Kościół, z którego pochodzi zabytek oraz czczony w nim niegdyś cudowny obraz dziś już nie istnieją. Została tylko historia zapisana w kawałku srebra. Inny ciekawy przedmiot to kufel z warsztatu Andreasa Haidta, który w XIX w. należał do nowojorskiego przemysłowca i kolekcjonera Johna Pierpont Morgana, jednego z najbogatszych ludzi epoki – opowiada kurator wystawy. 18.01.2018 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 19
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy...
m00095975.jpg (3071px x 2047px) 3861kb
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy Ratuszu Głównomiejskim w Gdańsku. 18.01.2018 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy...
m00095976.jpg (3071px x 2047px) 2642kb
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy Ratuszu Głównomiejskim w Gdańsku. 18.01.2018 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy...
m00095978.jpg (3071px x 2047px) 3846kb
Uroczystość otwarcia odnowionej Galerii Palowej przy Ratuszu Głównomiejskim w Gdańsku. 18.01.2018 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
  • znalezionych zdjęć: 19