KFP / POMORSKA KOLEJ METROPOLITARNA 40 LAT TEMU
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Czy Pomorska Kolej Metropolitalna mogła powstać w PRL-u? Pierwsze plany odbudowy nieczynnej od 1945 r. linii Wrzeszcz – Kiełpinek pojawiły się kilkanaście lat po zakończeniu wojny. - W 1958 r. PKP miały gotowy projekt rewitalizacji połączenia Wrzeszcz – Stara Piła. Wydawało się naturalną koleją rzeczy, że po tym jak rok wcześniej pociągi elektryczne dotarły do Wejherowa, będzie można przejść do następnej ważnej części tej komunikacyjnej układanki. Inwestycję zablokowała warszawska centrala – mówi Henryk Jursz, gdański pasjonat kolejnictwa. Motorem napędowym konepcji odbudowy linii kolejowej nr 234 było środowisko naukowców z Politechniki Gdańskiej. W końcu lat 50., kiedy działał Społeczny Komitet Odbudowy Kolei, w Zakładzie Mostów PG powstawały na ten temat bardzo konkretne prace dyplomowe. - Miały charakter szczegółowych projektów, łącznie z rysunkami roboczymi, rusztowaniami i kosztorysami. Była to dokumentacja robocza, gotowa do przekazania przedsiębiorstwu – wspominał we wrześniu 1973 r. na łamach „Głosu Wybrzeża” inżynier Zygmunt Kozakow, docent w Zakładzie Mostów. Co ciekawe, w opinii eksperta większość zachowanych wiaduktów wciąż była w znośnym stanie. - Nie stanowią problemu (…) Wystarczyłyby poważniejsze remonty. Pieć wiaduktów trzeba odbudować. Największy kłopot sprawiłaby budowa nad al. Grunwaldzką, m.in. ze względu na dość dużą rozpiętość i niewielką wysokość konstrukcyjną. Moim zdaniem można wykorzystać zachowane przyczółki mostów stalowych nad al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki – mówił dziennikarzom „Głosu” w 1973 r. docent Kozakow. Dziś wiemy, że po czterdziestu latch nic konstruktywnego o wiaduktach powiedzieć się nie da. Idą na przemiał. Kiedy artykuł o przyszłości nieczynnej linii trafiał do rąk czytelników, projekty z lat 1958-59 miały znaczenie historyczne, a ich jedyną wartość stanowiły dane inwentaryzacyjne. Dużo się wydarzyło przez tych kilkanaście lat na polskich budowach i w krajowej technologii, co nie zmieniło faktu, że oficjalnej koncepcji rozwoju układu komunikacyjnego Gdańska i okolic wciąż nie było. Naukowcy PG trzymali się obranej przed laty linii. - Celowość budowy (…) jest dla mnie bezsporna. Można jedynie dyskutować, kiedy przystąpić do robót (...) Moim zdaniem jest to problem już aktualny - mówił 40 lat temu inżynier Tadeusz Raś, docent w Zakładzie Komunikacji. Argumentując tę potrzebę czasu naukowiec PG odwoływał się do takich okoliczności jak budowa fabryki domów i osiedla robotniczego w Kokoszkach, rozbudowa lotniska i niesłychanie atrakcyjne tereny pod budownictwo jednorodzinne. Kokoszki budowały z wielkiej płyty gdańską Zaspę i też bardzo chciały tej kolei, jednak za Gierka nic z tego nie wyszło. Nie mogło udać się w biednych latach 80., nie było też szans w następnej dekadzie, bo linia Wrzeszcz – Kiełpinek zwyczajnie zniknęła z planów. Temat powrócił w roku 2000, kiedy już mieliśmy świadomość, dokąd jedziemy i skąd wezmą się pieniądze na tę epokową inwestycję województwa pomorskiego. I znowu zaczął się na Politechnice Gdańskiej. Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP 06.03.2013
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 22
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00000852.jpg (3000px x 2517px) 2577kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt nad ul. Dolne Migowo, przez amatorów wspinaczki nazywany Łuki. Widok od strony południowej. 16.08.1973 5 Sierpien 73 Z. Kosycarz p.42 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00000853.jpg (3000px x 2235px) 2185kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt nad ul. Dolne Migowo, przez amatorów wspinaczki nazywany Łuki. Widok od strony południowej. 16.08.1973 5 Sierpien 73 Z. Kosycarz p.42 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00000854.jpg (2766px x 2652px) 1685kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt nad ul. Dolne Migowo, przez amatorów wspinaczki nazywany Łuki. Widok na wschodni przyczółek od strony południowej. Od lewej: mgr inż. Tadeusz Raś – docent w Zakładzie Komunikacji PG, dr inż. Zygmunt Kozakow – docent w Zakładzie Mostów PG, dr inż. Janusz Kowalski – adiunkt w Zakładzie Urbanistyki PG. 16.08.1973 5 Sierpien 73 Z. Kosycarz p.42 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004535.jpg (5139px x 5282px) 6085kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Widok na dawne torowisko z jednego z wiaduktów pomiędzy Wrzeszczem i Brętowem. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41a Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004536.jpg (4645px x 4645px) 4150kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Okolice między Brętowem i Pieckami (pod koniec lat 70. XX w. w Pieckach i Migowie zbudowano osiedle nazywane Moreną). 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41c Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004537.jpg (5228px x 5192px) 5560kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt nana przedłużeniu ul. Kiepury. Widok od strony wschodniej. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41a Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004538.jpg (5228px x 5252px) 5181kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Okolice między Brętowem i Pieckami (pod koniec lat 70. XX w. w Pieckach i Migowie zbudowano osiedle nazywane Moreną). 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41c Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004539.jpg (4968px x 5118px) 6652kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt w przedłużeniu ul. Ludowej nazywany mostkiem Weisera. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41a Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004540.jpg (5198px x 5312px) 5444kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Północny przyczółek wiaduktu nad ul. Słowackiego wyburzony w 2006 r. Od lewej: dr inż. Janusz Kowalski – adiunkt w Zakładzie Urbanistyki PG, mgr inż. Tadeusz Raś – docent w Zakładzie Komunikacji PG, dr inż. Zygmunt Kozakow – docent w Zakładzie Mostów PG oraz redaktor Jerzy Model. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41c Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004541.jpg (5198px x 5134px) 4000kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt w przedłużeniu ul. Ludowej nazywany mostkiem Weisera. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41a Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004542.jpg (4862px x 3663px) 3305kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt w okolicy Migowa pierwotnie łączący prywatne grunty, które przecięła wybudowana w latach 1911–1914 kolej. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p42 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Osiedle Młodych im. Janka Krasickiego obecny VII Dwór...
z00004543.jpg (4981px x 5044px) 4810kb
Osiedle Młodych im. Janka Krasickiego obecny VII Dwór kiedyś Oliwa widziane z nasypu kolejowego. Widac szkołę podstawową nr 70, garaże przy nasypie na pierwszym planie rozebrane zostały do końca 2012 r. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004544.jpg (5100px x 5102px) 5026kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wizyta na wiadukcie na przedłużeniu ul. Kiepury. Od lewej: redaktor Jerzy Model, dr inż. Janusz Kowalski – adiunkt w Zakładzie Urbanistyki PG, mgr inż. Tadeusz Raś – docent w Zakładzie Komunikacji PG, dr inż. Zygmunt Kozakow – docent w Zakładzie Mostów PG.16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004545.jpg (5236px x 4926px) 5804kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Wiadukt nad ul. Polanki. Widoczne oryginalne przedpierwszowojenne barierki ostatecznie stały się łupem złomiarzy w lutym 2013 r. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004546.jpg (4564px x 4267px) 3971kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Widok na zachodni przyczółek wiaduktu nad al. Grunwaldzką. Przyczółek wschodni został wysadzony w styczniu 1961 r. w związku z poszerzaniem al. Grunwaldzkiej. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła....
z00004547.jpg (5228px x 5282px) 5200kb
Dawna linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła. Widok na zachodni przyczółek wiaduktu nad al. Grunwaldzką. Przyczółek wschodni został wysadzony w styczniu 1961 r. w związku z poszerzaniem al. Grunwaldzkiej. 16.08.1973 5sierpien73_z.kosycarz_p41 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
  • znalezionych zdjęć: 22