KFP / GDAŃSK. AUTONOMICZNYM BUSEM DO ZOO 6 września 2019
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Bus bez kierowcy i bez spalin, a jedzie! Za nami prezentacja autonomicznego elektrycznego pojazdu, który do końca września wozić będzie mieszkańców Gdańska po trasie pokazowej wzdłuż ulicy Karwieńskiej. W pierwszą pokazową trasę wyruszyła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. – Wkraczamy w nową erę. W Gdańsku już nie raz rozpoczynaliśmy zmienianie świata. Dzisiaj to historyczny moment. Pierwszy raz w Polsce można spróbować, jak to jest jeździć pojazdem bez kierowcy, a do tego ekologicznym – mówiła podczas inauguracji prezydent miasta. Autonomiczne busy trafiły do nas dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic skupiającym się na badaniach, promocji i testach zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów,jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń „pierwszej/ostatniej mili”. Bus bez kierowcy będzie jeździł w Oliwie przez 24 dni września, siedem dni w tygodniu, pięć godzin dziennie (zgodnie z rozkładem). Będzie można nim podróżować bezpłatnie tam i z powrotem. Każdorazowo pojazd pomieści 11 pasażerów. Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do zoo, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Pojazd porusza się po zaprogramowanej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej. – Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać i zastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulice miast wyruszą autonomiczne samochody prywatne – mówi Aleksandra Dulkiewicz. Przejażdżki są darmowe, co nie oznacza, że wrześniowe kursy autonomicznego busa nie będą nic kosztowały. Miasto zapłaci za nie 342 tys. zł. netto, a po doliczeniu podatku VAT – 420,6 tys. Wynika to z warunków rozstrzygniętego przetargu. Do końca września mieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę na stronie internetowej badania.gdansk.gda.pl/ankieta/455682. Pasażerowie po odbyciu przejażdżki trasą pokazową mogą wypełnić ankietę na przystanku. Dzięki temu partnerzy projektu Sohjoa Baltic dowiedzą się więcej o poczuciu bezpieczeństwa pasażerów i zapotrzebowaniu na takie rozwiązania. Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów Easymile. Firma dostarczyła nam i zaprogramowała dwa pojazdy EZ10. Wykonawca przeszkolił także trzech doświadczonych kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów. Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad busem. 6.09.2019 / fot. Anna Rezulak / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 19
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego....
r00014246.jpg (5000px x 3333px) 10343kb
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego. 06.09.2019 / fot. Anna Rezulak / KFP
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego....
r00014247.jpg (5000px x 3333px) 12055kb
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego. 06.09.2019 / fot. Anna Rezulak / KFP
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego....
r00014248.jpg (5000px x 3333px) 12246kb
Gdański Ogród Zoologiczny. Prezentacja busa autonomicznego. 06.09.2019 / fot. Anna Rezulak / KFP
  • znalezionych zdjęć: 19