KFP / WIOSNA, SLD I LEWICA RAZEM DLA POMORZA. RAPORT O WYKLUCZENIU KOMUNIKACYJNYM
24 lipca 2019
Liderzy Wiosny, SLD i Lewicy Razem ogłosili przed kilkoma dniami budowę wspólnego bloku przed wyborami do parlamentu. – Musieliśmy i chcieliśmy się zjednoczyć. Nie ma w Europie silnego państwa bez silnej lewicy – mówi Marek Rutka, jeden z liderów Wiosny na Pomorzu. Koalicjanci liczą na dwucyfrowy wynik w jesiennych wyborach. Dziś w południe przedstawiciele regionalnych struktur trzech partii zorganizowali przed Urzędem Wojewódzkim w Gdańsku pierwszą wspólną konferencję prasową poświęconą rozwiązaniom programowym dla Pomorza. Tematem spotkania był raport o wykluczeniu komunikacyjnym na Pomorzu autorstwa Michała Piękosia, który powstał we współpracy z Fundacją Przestrzenie Dialogu, Pomorską Inicjatywą Dialogu Społecznego oraz partią Wiosna. – Mogłoby się wydawać, że posiadanie na Pomorzu sieci transportu publicznego która jest sprawnie funkcjonująca i dostosowana do potrzeb społecznych to oczywista oczywistość. Ale dzisiaj tak nie jest. Województwo pomorskie to obszar, w którym występują najbardziej jaskrawe różnice w dostępie do komunikacji publicznej. Z raportu wynika, że za fatalny stan komunikacji odpowiadają nieudolne rządy PO i PiS. Już w latach 90. wprowadzono neoliberalny model transportu publicznego, na skutek czego mieszkańcy obrzeży województwa i małych miejscowości zostali odcięci od reszty świata. Uważamy, że Pomorzanie i Pomorzanki zasługują na transport publiczny na europejskim poziomie i zamierzamy przedstawić rozwiązania mające na celu stworzenie realnego planu transportowego na Pomorzu – mówią koalicjanci. Jak czytamy w raporcie, obecny plan komunikacyjny opracowany przez województwo pomorskie jest nieadekwatny do potrzeb, w szczególności względem mieszkańców jego obrzeży. Plan powinien zakładać jasno minimalną liczbę połączeń dziennych z miast powiatowych do wsi zarówno w dni powszednie, jak i w weekendy. „Zakładamy, że wolny rynek dalej może funkcjonować, ale to przewoźnicy powinni dostosowywać się do potrzeb społeczności, a nie na odwrót. Warunki umów dla firm przewozowych muszą jasno określać interes społeczny. Synchronizacja taryfowa pozwoli podłączyć wszystkich operatorów do jednego systemu sprzedaży biletów. Bilety będą mogły być kupowane centralnie, co też ograniczy proceder dużych różnic cenowych między operatorami. PKP powinny skupić się na rozwoju połączeń lokalnych i przeznaczyć na nie więcej środków niż na kolej Intercity. Obecnie w naszym województwie kolej operuje tylko na niewielkiej części, kompletnie nie wspierając obszarów peryferyjnych. Dziś pociągi docierają do ok. 10 proc. miejscowości na Pomorzu” – głoszą autorzy raportu. 24.07.2019 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
m00106867.jpg (4000px x 2667px) 5882kb
Gdańsk. ul. Rzeźnicka. Konferencja prasowa koalicji lewicy Wiosna, SLD i Razem. Nz. m.in. Michał Piękoś z Wiosny.
24.07.2019
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00106869.jpg (4000px x 2667px) 4907kb
Gdańsk. ul. Rzeźnicka. Konferencja prasowa koalicji lewicy Wiosna, SLD i Razem. Nz. m.in. Michał Piękoś z Wiosny.
24.07.2019
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00106870.jpg (4000px x 2667px) 4735kb
Gdańsk. ul. Rzeźnicka. Konferencja prasowa koalicji lewicy Wiosna, SLD i Razem. Nz. m.in. Michał Piękoś z Wiosny.
24.07.2019
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00106871.jpg (4000px x 2667px) 5593kb
Gdańsk. ul. Rzeźnicka. Konferencja prasowa koalicji lewicy Wiosna, SLD i Razem. Nz. m.in. Michał Piękoś z Wiosny.
24.07.2019
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP