KFP / MOST WANTOWY NA MARTWEJ WIŚLE KOŃCZY 18 LAT 8 listopada 2019
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
18 lat temu zaczęliśmy jeździć w Gdańsku po moście wantowym im. Jana Pawła II na Martwej Wiśle. Rocznica otwarcia przeprawy łączącej Wyspę Portową z drogą krajową numer 7 Gdańsk – Warszawa mija w tę sobotę. „Największy w kraju most podwieszany otwarty” – donosiły media 9 listopada 2001 roku. Ściślej rzecz ujmując, przez 10 lat – do czasu uruchomienia Mostu Rędzińskiego nad Odrą we Wrocławiu – gdański kolos był największym w Polsce mostem podwieszonym na jednym pylonie. – Ta inwestycja to ponownie zwrócenie się Polski w kierunku morza. Jest to chyba jeden z pierwszych obiektów, który ma tak duże znaczenie dla aktywizacji terenów portowych – podkreślał podczas uroczystości otwarcia mostu im. Jana Pawła II wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol. W wydarzeniu udział wzięli m.in. wojewoda pomorski Jan Ryszard Kurylczyk, marszałek województwa Jan Zarębski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, metropolita gdański arcybiskup Tadeusz Gocłowski oraz liczni przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z prezesem Marianem Świtkiem na czele. Ten dzień był ukoronowaniem wieloletniego wysiłku portowców na rzecz zwiększenia dostępności terenów portowo-przemysłowych położonych na wschód od Martwej Wisły dla wielkotowarowego ruchu drogowego obejmującego m.in. Port Północny, Basen Górniczy, Półwysep Westerplatte i Przeróbkę. Budowa przeprawy trwała dwa lata. Nowatorska w skali kraju inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł (niemal połowa środków pochodziła z kredytu Banku Światowego). Konstrukcja ze 100-metrowym pylonem była pierwszym w kraju mostem wantowym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich projektantów. Nad projektem pracowali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusz Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Co ciekawe, powstały wówczas aż cztery projekty: dwa klasyczne z podporami w rzece i dwa warianty mostu wantowego. – Kiedy przedstawiliśmy propozycję budowy mostu podwieszonego, urzędnicy z Warszawy przyjęli ją entuzjastycznie, ale prosili, żeby pokazać też coś realnego. Okazało się jednak, że budowa tradycyjnego mostu wymaga szczególnych nakładów, ponieważ Martwa Wisła jest akwenem morskim. Taki most musiałby być wyższy i szerszy, a podpory w rzece bardzo mocne, tak aby wytrzymały uderzenie jednostek pływających ważących trzy tysiące ton. To podniosło koszt budowy zwykłego mostu tak, że zrównał się z ceną mostu wantowego – opowiadał Krzysztof Wąchalski w 2001 roku na łamach „Gazety Wyborczej”, przyznając, że wybór mostu wantowego był w tamtych czasach bardzo odważną decyzją. Nawet nadzorujący budowę inspektorzy z Wielkiej Brytanii byli zaskoczeni, że w Polsce realizuje się tak skomplikowane przedsięwzięcia. Przeprawa na Martwej Wiśle jako jedyna w Polsce wznoszona była metodą wspornikową, bez tymczasowych podpór w wodzie. Kolejne elementy mostu podnoszono z pływających po rzece barek i podwieszano na wantach. Wszystkie ważą około 26 tys. ton. Całkowita długość mostu to ponad 380 m (przy szerokości pomostu 21 m). Konstrukcja składa się z trzech przęseł. Rozpiętość przęsła nad nurtem rzeki wynosi 230 m. Most powinien służyć nam bezawaryjnie ponad 100 lat. 8.11.2019 / fot. KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 25
Gdansk, most wantowy. 16.04.2017 fot. Wojtek Jakubowski...
j00047955.jpg (5236px x 3488px) 4556kb
Gdansk, most wantowy. 16.04.2017 fot. Wojtek Jakubowski /Fotokombinat/KFP *** ZAKAZ PUBLIKACJI W INTERNECIE ***
Most wantowy w Gdansku. 25.09.2015 fot. Wojtek Jakubowski...
j00047110.jpg (6016px x 4016px) 5163kb
Most wantowy w Gdansku. 25.09.2015 fot. Wojtek Jakubowski /Fotokombinat / KFP
Gdańsk. Budowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle....
m00073089.jpg (3543px x 2362px) 6526kb
Gdańsk. Budowa mostu kolejowego na Martwej Wiśle. 03.07.2015 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Gdansk. Budowa Trasy Sucharskiego, Zadanie nr 1. Polaczenie...
t00015077.jpg (3819px x 2542px) 1975kb
Gdansk. Budowa Trasy Sucharskiego, Zadanie nr 1. Polaczenie z ulica Elblaska - droga krajowa nr 7. 14.09.2012 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Martwa Wisla. Niskie temperatury utworzyly...
t00007063.jpg (4179px x 2781px) 3805kb
Gdansk. Martwa Wisla. Niskie temperatury utworzyly gruba pokrywe lodowa, z ktorej korzystaja wedkarze lowiacy pod lodem. W okolicy mostu wantowego mozna spotkac wielu amatorow zimowego wedkarstwa. 03.02.2012 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Most Wantowy im. Jana Pawla II na Martej Wisle....
t00004355.jpg (2832px x 4256px) 3656kb
Gdansk. Most Wantowy im. Jana Pawla II na Martej Wisle. 27.10.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdanski Osrodek Szkolen Motorowodnych i przystan jachtowa...
k00035985.jpg (4076px x 2724px) 1903kb
Gdanski Osrodek Szkolen Motorowodnych i przystan jachtowa marina Stewa w Gdansku Rudnikach nad Martwa Wisla jest polozona na wodnym szlaku Petli Zulawskiej. W oddalei most wantowy Jana Pawla II. 26.08.2011 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
Gdansk. Trasa Sucharskiego i most wantowy im. Jana...
00050209.jpg (3888px x 2498px) 4088kb
Gdansk. Trasa Sucharskiego i most wantowy im. Jana Pawla II widziany z lotu ptaka. 04.07.2008 fot. Sebastian Elijasz / KFP.PL
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008...
j00039089.jpg (3504px x 2336px) 1988kb
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008...
j00039118.jpg (3504px x 2336px) 2149kb
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008...
j00039130.jpg (3504px x 2336px) 1488kb
Most wantowy w Gdansku na Martwej Wisle. 25.06.2008 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Bazylika NMP, Gdansk. Punkt widokowy na wiezy. n/z...
00018808.jpg (3872px x 2592px) 3552kb
Bazylika NMP, Gdansk. Punkt widokowy na wiezy. n/z Most Jana Pawla II na Martwej Wisle 5.6.2006 fot. Wojciech Strozyk / KFP
Most wantowy im. Jana Pawla II w Gdansku. 16.06.2005...
00039449.jpg (1377px x 917px) 625kb
Most wantowy im. Jana Pawla II w Gdansku. 16.06.2005 Sebastian Elijasz / KFP
Albin Winiarski - Kierownik projektu mostu wantowego...
j0000414.jpg (3024px x 2016px) 1179kb
Albin Winiarski - Kierownik projektu mostu wantowego na Martwej Wisle w Gdansku. 13.09.2002 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Most wantowy nad Martwa Wisla w Gdansku, w dzien oddania...
tra0241j.jpg (1417px x 2125px) 619kb
Most wantowy nad Martwa Wisla w Gdansku, w dzien oddania do uzytku. 9.11.2001 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Most wantowy nad Martwa Wisla w Gdansku, w dzien oddania...
tra0243j.jpg (2125px x 1464px) 929kb
Most wantowy nad Martwa Wisla w Gdansku, w dzien oddania do uzytku. 9.11.2001 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
  • znalezionych zdjęć: 25