KFP / OD RAFINERII PRZEZ LOTOS DO... ORLENU 28 lutego 2018
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Rząd chce konsolidacji największych spółek paliwowych. List intencyjny w tej sprawie podpisały we wtorek Ministerstwo Skarbu i PKN Orlen. Przeciwko łączeniu Grupy Lotos z płockim gigantem są gdańscy radni klubu PO i zarząd miasta. Dziś przed południem szef klubu Piotr Borawski skierował wniosek do przewodniczącego RMG Bogdana Oleszka o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska. Prawdopodobnie już w najbliższy piątek pod głosowanie trafi uchwała nawołująca do zaprzestania działań zmierzających do fuzji. – Grozi nam gospodarcza marginalizacja Gdańska i Pomorza. Lotos to nasza największa firma, podatnik zasilający budżety miasta i województwa, wielki pracodawca, sponsor i mecenas wielu wydarzeń i inicjatyw, sportowych kulturalnych, społecznych. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że jeśli siedziba zostanie wyprowadzona z Gdańska, lokalne budżety poniosą wymierne straty, tym samym stracą mieszkańcy. Jesienią ub. roku zostaliśmy oszukani przez rząd. Na interpelacje nasze jak i poselskie otrzymaliśmy odpowiedź, że żadne prace przy fuzji się nie toczą. Wystarczyło kilka miesięcy, a mamy już list intencyjny ws. przejęcia Lotosu – podkreśla radny Piotr Borawski.
Prezydent miasta Paweł Adamowicz mówi wprost o kolejnym działaniu Prawo i Sprawiedliwość wymierzonym w Gdańsk i Pomorze. – Nie możemy pozwolić, żeby największa pomorska firma została sprowadzona do roli zakładu produkcyjnego i podwykonawcy, by decyzje ważne dla naszego regionu zapadały poza Pomorzem. Już w październiku były takie plany, z których rząd się wycofał, ale niestety znów do nich wraca. Wtedy razem z Radą Miasta Gdańska apelowałem do rządu, by nie centralizować polskiej gospodarki, by zachować strategiczną rolę Lotosu. Premier często mówi o zrównoważonym rozwoju kraju, jednak czyny przeczą słowom. Z marszałkiem Mieczysławem Strukiem skierujemy w tej sprawie list protestacyjny do premiera Mateusza Morawieckiego – zapowiada Paweł Adamowicz. Zdaniem marszałka pomorskiego, fuzja koncernów paliwowych to kolejna po zablokowaniu realizacji trasy S6 pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem oraz pozbawieniu finansowania Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta negatywna decyzja tego rządu. – Grupa Lotos ma bardzo duże znaczenie dla całej gospodarki województwa pomorskiego. Pozbawienie jej niezależności może doprowadzić do marginalizacji gospodarczej Pomorza. Realizacja strategii działań rynkowych w sektorze paliwowym przez Grupę Lotos ma istotne znaczenie dla niej samej, ale również nie bez znaczenia pozostaje sytuacja pomorskich podmiotów gospodarczych kooperujących z całą Grupą Lotos. Podejmowane przez PiS działania pokazują stosunek tej partii do Pomorza – podkreśla marszałek Mieczysław Struk.
Decyzja w sprawie rozpoczęcia w Gdańsku budowy Rafinerii Nafty zapadła 7 marca 1971 roku. W ciągu czterech lat w dzielnicy Rudniki (Płonia Mała) wybudowany został nowoczesny zakład, zaprojektowany do przerobu 3 mln ton ropy rocznie. Na podstawie dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Przemysłu Naftowego w Krakowie (późniejszy Bipronaft) 7 maja 1971 roku prezydium rządu podjęło uchwałę w sprawie wieloletniego zakupu ropy naftowej i budowy rafinerii w Gdańsku. Upoważniono też ministrów do zawarcia kontraktu z firmą British Petroleum na dostawę ropy przez okres 10 lat, po 3 mln ton rocznie dla przyszłej Rafinerii Gdańskiej. Środki na sfinansowanie inwestycji pochodziły z długoterminowych kredytów zagranicznych (licencje, dokumentacja, instalacje i urządzenia). Decyzję zatwierdził i podpisał premier Piotr Jaroszewicz (na naszych zdjęciach z wizytą na budowie w maju 1975 r.). Pierwszą ropę do rafinerii przywiózł ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich tankowiec „Kasprowy Wierch”, ale pierwszy rozładunek do zbiorników rafinerii nastąpił z tankowca „Pieniny II”. Operacja rozpoczęła się 7 sierpnia 1975 roku. Benzynę – pierwszy rafineryjny produkt uzyskano 12 grudnia. Tego samego dnia rafineria wyprodukowała pierwsze partie oleju napędowego. 1 lipca 1976 roku nastąpiła zmiana nazwy zakładu na Gdańskie Zakłady Rafineryjne, które 1 września 1991 r. stały się spółką akcyjną Rafineria Gdańska. Nazwa Grupa Lotos S.A. zadebiutowała w czerwcu 2003 roku. 28.02.2018 / fot. KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 68
Zatoka Gdanska. Przywitanie nowo zakupionej przez firme...
t00030805.jpg (3916px x 2606px) 2750kb
Zatoka Gdanska. Przywitanie nowo zakupionej przez firme Lotos Petrobaltic, platformy wierniczej. 26.02.2014 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Zukowo na Kaszubach w roku swojego 800 lecia. Stacja...
k00039501.jpg (4256px x 2832px) 2091kb
Zukowo na Kaszubach w roku swojego 800 lecia. Stacja benzynowa Orlen.23.04.2012 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
Ceny paliw na stacji Orlen 23.03.2011 Fot. Andrzej...
00090267.jpg (2835px x 4754px) 1824kb
Ceny paliw na stacji Orlen 23.03.2011 Fot. Andrzej J. Gojke / KFP
Stacja paliw Orlen przy drodze krajowej nr 6 (ul. Morska)...
00089298.jpg (2835px x 1890px) 1505kb
Stacja paliw Orlen przy drodze krajowej nr 6 (ul. Morska) w Gdyni 16.01.2011 Fot. Andrzej J. Gojke / KFP
Stacja paliw Orlen przy drodze krajowej nr 6 (ul. Morska)...
00089300.jpg (2835px x 1890px) 1550kb
Stacja paliw Orlen przy drodze krajowej nr 6 (ul. Morska) w Gdyni 16.01.2011 Fot. Andrzej J. Gojke / KFP
Gdańsk Chełm. Okolice skrzyżowania Armii Krajowej,...
k00060748.jpg (3137px x 2035px) 640kb
Gdańsk Chełm. Okolice skrzyżowania Armii Krajowej, Havla i Łosotowickiej. 29.01.2009 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
Jedna ze tacji paliw ORLEN w Gdansku. 15.01.2008 fot....
j00036417.jpg (3504px x 2336px) 2389kb
Jedna ze tacji paliw ORLEN w Gdansku. 15.01.2008 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
Stacja paliw Orlen na al. Grunwaldzkiej w Gdansku....
00036464.jpg (2908px x 1680px) 754kb
Stacja paliw Orlen na al. Grunwaldzkiej w Gdansku. 15.10.2007 fot. Pawel Marcinko / KFP
Siedziba Grupy Losot S.A. w Gdansku. 09.03.2006 fot....
k00010519.jpg (4288px x 2848px) 1012kb
Siedziba Grupy Losot S.A. w Gdansku. 09.03.2006 fot. Maciej Kosycarz / KFP
Siedziba Grupy Losot S.A. w Gdansku. 09.03.2006 fot....
k00010525.jpg (4288px x 2848px) 1198kb
Siedziba Grupy Losot S.A. w Gdansku. 09.03.2006 fot. Maciej Kosycarz / KFP
Pasace sie krowy nieopodal Rafinerii Gdanskiej
28.05.1981
4maj81_z.kosycarz_p40
Fot....
z00005209.jpg (5053px x 3367px) 3042kb
Pasace sie krowy nieopodal Rafinerii Gdanskiej 28.05.1981 4maj81_z.kosycarz_p40 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Szach Iranu Mohammad Reza Pahlavi z wizyta w Rafinerii...
z00003344.jpg (3428px x 2230px) 1316kb
Szach Iranu Mohammad Reza Pahlavi z wizyta w Rafinerii Gdanskiej. Gosciowi towarzysza m.in Przewodniczacy Rady Panstwa profesor Henryk Jablonski i I sekretarz Komitetu Wojewodzkiego PZPR w Gdansku Tadusz Fiszbach. 2sierpien77_z.kosycarz_p20 24.08.1977 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Blok olejowy w Rafinerii Gdanskiej tuz przed uruchomieniem....
z00003340.jpg (3291px x 2204px) 1414kb
Blok olejowy w Rafinerii Gdanskiej tuz przed uruchomieniem. 1lipiec77_z.kosycarz_5 5.07.1977 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Montaz urzadzen na bloku olejowym w Rafinerii Gdansk....
z00009106.jpg (2992px x 4488px) 2408kb
Montaz urzadzen na bloku olejowym w Rafinerii Gdansk. 31.01.1976 1luty76_z.kosycarz_p3 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Budowa rafinerii w Gdansku. 4listopad75_z.kosycarz_p34...
z00000013.jpg (2602px x 1739px) 1124kb
Budowa rafinerii w Gdansku. 4listopad75_z.kosycarz_p34 23.11.1975 sk: Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Premier rzadu PRL Piotr Jaroszewicz z wizyta na budowie...
z00008739.jpg (4273px x 4273px) 2758kb
Premier rzadu PRL Piotr Jaroszewicz z wizyta na budowie Rafinerii Gdansk. 14.05.1975 maj75_z.kosycarz_p Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
  • znalezionych zdjęć: 68