KFP / OD RAFINERII PRZEZ LOTOS DO... ORLENU 28 lutego 2018
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Rząd chce konsolidacji największych spółek paliwowych. List intencyjny w tej sprawie podpisały we wtorek Ministerstwo Skarbu i PKN Orlen. Przeciwko łączeniu Grupy Lotos z płockim gigantem są gdańscy radni klubu PO i zarząd miasta. Dziś przed południem szef klubu Piotr Borawski skierował wniosek do przewodniczącego RMG Bogdana Oleszka o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska. Prawdopodobnie już w najbliższy piątek pod głosowanie trafi uchwała nawołująca do zaprzestania działań zmierzających do fuzji. – Grozi nam gospodarcza marginalizacja Gdańska i Pomorza. Lotos to nasza największa firma, podatnik zasilający budżety miasta i województwa, wielki pracodawca, sponsor i mecenas wielu wydarzeń i inicjatyw, sportowych kulturalnych, społecznych. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że jeśli siedziba zostanie wyprowadzona z Gdańska, lokalne budżety poniosą wymierne straty, tym samym stracą mieszkańcy. Jesienią ub. roku zostaliśmy oszukani przez rząd. Na interpelacje nasze jak i poselskie otrzymaliśmy odpowiedź, że żadne prace przy fuzji się nie toczą. Wystarczyło kilka miesięcy, a mamy już list intencyjny ws. przejęcia Lotosu – podkreśla radny Piotr Borawski.
Prezydent miasta Paweł Adamowicz mówi wprost o kolejnym działaniu Prawo i Sprawiedliwość wymierzonym w Gdańsk i Pomorze. – Nie możemy pozwolić, żeby największa pomorska firma została sprowadzona do roli zakładu produkcyjnego i podwykonawcy, by decyzje ważne dla naszego regionu zapadały poza Pomorzem. Już w październiku były takie plany, z których rząd się wycofał, ale niestety znów do nich wraca. Wtedy razem z Radą Miasta Gdańska apelowałem do rządu, by nie centralizować polskiej gospodarki, by zachować strategiczną rolę Lotosu. Premier często mówi o zrównoważonym rozwoju kraju, jednak czyny przeczą słowom. Z marszałkiem Mieczysławem Strukiem skierujemy w tej sprawie list protestacyjny do premiera Mateusza Morawieckiego – zapowiada Paweł Adamowicz. Zdaniem marszałka pomorskiego, fuzja koncernów paliwowych to kolejna po zablokowaniu realizacji trasy S6 pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem oraz pozbawieniu finansowania Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta negatywna decyzja tego rządu. – Grupa Lotos ma bardzo duże znaczenie dla całej gospodarki województwa pomorskiego. Pozbawienie jej niezależności może doprowadzić do marginalizacji gospodarczej Pomorza. Realizacja strategii działań rynkowych w sektorze paliwowym przez Grupę Lotos ma istotne znaczenie dla niej samej, ale również nie bez znaczenia pozostaje sytuacja pomorskich podmiotów gospodarczych kooperujących z całą Grupą Lotos. Podejmowane przez PiS działania pokazują stosunek tej partii do Pomorza – podkreśla marszałek Mieczysław Struk.
Decyzja w sprawie rozpoczęcia w Gdańsku budowy Rafinerii Nafty zapadła 7 marca 1971 roku. W ciągu czterech lat w dzielnicy Rudniki (Płonia Mała) wybudowany został nowoczesny zakład, zaprojektowany do przerobu 3 mln ton ropy rocznie. Na podstawie dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Przemysłu Naftowego w Krakowie (późniejszy Bipronaft) 7 maja 1971 roku prezydium rządu podjęło uchwałę w sprawie wieloletniego zakupu ropy naftowej i budowy rafinerii w Gdańsku. Upoważniono też ministrów do zawarcia kontraktu z firmą British Petroleum na dostawę ropy przez okres 10 lat, po 3 mln ton rocznie dla przyszłej Rafinerii Gdańskiej. Środki na sfinansowanie inwestycji pochodziły z długoterminowych kredytów zagranicznych (licencje, dokumentacja, instalacje i urządzenia). Decyzję zatwierdził i podpisał premier Piotr Jaroszewicz (na naszych zdjęciach z wizytą na budowie w maju 1975 r.). Pierwszą ropę do rafinerii przywiózł ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich tankowiec „Kasprowy Wierch”, ale pierwszy rozładunek do zbiorników rafinerii nastąpił z tankowca „Pieniny II”. Operacja rozpoczęła się 7 sierpnia 1975 roku. Benzynę – pierwszy rafineryjny produkt uzyskano 12 grudnia. Tego samego dnia rafineria wyprodukowała pierwsze partie oleju napędowego. 1 lipca 1976 roku nastąpiła zmiana nazwy zakładu na Gdańskie Zakłady Rafineryjne, które 1 września 1991 r. stały się spółką akcyjną Rafineria Gdańska. Nazwa Grupa Lotos S.A. zadebiutowała w czerwcu 2003 roku. 28.02.2018 / fot. KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 68
Budowa Rafinerii Ropy Naftowej w Gdansku. Budowa rurociagu...
z00009514.jpg (4762px x 4762px) 3538kb
Budowa Rafinerii Ropy Naftowej w Gdansku. Budowa rurociagu odwadniajacego przez Rejonowe Przesiebiorstwo Melioracyjnego z siedziba w Pruszczu Gdanskim. 18.02.1973 1luty73_z.kosycarz_p2 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Budowa Rafinerii Ropy Naftowej w Gdansku. Zbigniew...
z00009515.jpg (4265px x 4264px) 3425kb
Budowa Rafinerii Ropy Naftowej w Gdansku. Zbigniew Wasilewski przy pomocy zageszczarki kroczacej utwardza grunt pod przyszle zbiorniki rafinerii. 18.02.1973 1luty73_z.kosycarz_p3 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Gdansk dzielnica Plonia Mala. Na tych terenach wkrotce...
z00002520.jpg (3210px x 2188px) 800kb
Gdansk dzielnica Plonia Mala. Na tych terenach wkrotce zbudowana zostanie Rafineria Gdanska. 1971 odb_03_226 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Stacja benzynowa Rafinerii Gdanskiej 


fot. LUKASZ...
hdl0014g.jpg (2007px x 1282px) 388kb
Stacja benzynowa Rafinerii Gdanskiej fot. LUKASZ GLOWALA / KFP
  • znalezionych zdjęć: 68