KFP / PRZEBUDOWA SIECI CIEPŁOWNICZEJ PRZY MOŚCIE STĄGIEWNYM 24 maja 2021
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
W drugiej połowie 2022 roku Most Stągiewny łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami powróci do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym. Po południowej stronie obiektu nad Motławą powstanie nowa marina mogąca pomieścić ok. 60 jachtów. Budowa przystani południowej rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim. W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły tutaj wpłynąć. Obie inwestycje wpisują się w program działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) i gminę miasto Gdańsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego rozpoczęły się w styczniu br. Prace wiążące się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę. Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne. – Aby Most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu – wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę – gdańską firmę BmB Santech. Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe. Operacja „wodowania” trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U rozpoczęła się w poniedziałkowe przedpołudnie. Każdy z nich zostanie zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające ją przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające. Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. Operacja układania rur ciepłowniczych w podwodnym kanale powinna zakończyć się jeszcze w poniedziałek. Jutro mają rozpocząć się się prace przy gazociągu, a w kolejnych dniach pod wodą układane będą sieci energetyczne i teletechniczne. 24.05.2021 / fot. Anna Rezulak / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 34
Gdańsk. Skomplikowana operacja instalacji rur ciepłowniczych...
r00026719.jpg (5000px x 3335px) 13710kb
Gdańsk. Skomplikowana operacja instalacji rur ciepłowniczych pod Most Stągiewny. 24.05.2021 / fot. Anna Rezulak / KFP
Gdańsk. Skomplikowana operacja instalacji rur ciepłowniczych...
r00026720.jpg (5000px x 3335px) 14553kb
Gdańsk. Skomplikowana operacja instalacji rur ciepłowniczych pod Most Stągiewny. 24.05.2021 / fot. Anna Rezulak / KFP
  • znalezionych zdjęć: 34