Prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami będziemy mogli wybrać się na tramwajową przejażdżkę do pętli Stogi Plaża. Jedna z najważniejszych gdańskich inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat, która ucywilizuje stan torowiska w tej nadmorskiej dzielnicy, umożliwiając jej skomunikowanie z resztą miasta nowoczesnymi, niskopodłogowymi tramwajami, powoli dobiega końca. Modernizacja trasy trwa od września 2018 roku.
– Obecnie główny front robót stanowi drugi odcinek inwestycji – ul. Stryjewskiego, na którym koncentrują się prace związane z układaniem bruku na powierzchni ok. 6 tys. m kw, oraz na pętli Pasanil, gdzie prowadzone są prace związane z uzbrojeniem terenu i wykończeniem budynku socjalnego. Na pozostałych odcinkach ekipy budowlane skupiają się na montażu małej architektury. Wykonawca dokłada wszelkich starań, aby tramwaj został uruchomiony przed sezonem wakacyjnym – mówi Agnieszka Zakrzacka, szefowa Biura Komunikacji Społecznej w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Realizacja przebudowy linii tramwajowej na Stogi została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy, obejmował ul. Budzysza, na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi odcinek to ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli Pasanil, trzeci to ul. Nowotna od ul. Kruczej do pętli Stogi Plaża. Łącznie na Stogach przebudowanych jest ok. 3,7 km torów tramwajowych i ok. 2,5 km dróg (ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi). Dodatkowo trzeba było przeprowadzić kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej znajdującej się pod głównymi arteriami dzielnicy. Ta część zadania przysporzyła wykonawcy najwięcej problemów. – W trakcie prac napotykaliśmy na niezinwentaryzowane sieci uzbrojenia, których przebudowa wymagała dodatkowych uzgodnień, co z kolei wstrzymywało realizację robót i niekorzystnie wpływało na harmonogram prac. Często zdarzało się, że stan odkrytej infrastruktury podziemnej był bardzo zły, co wiązało się z koniecznością poszerzenia zakresu robót. Napotykaliśmy również na niewybuchy z okresu II wojny światowej. Wszystkie stwierdzone i udokumentowane przypadki miały miejsce w ciągu ul. Stryjewskiego podczas robót ziemnych pod kanalizację deszczową, ale również przy przebudowie gazociągu i odwiertach pod fundamenty słupów trakcyjnych – dodaje Agnieszka Zakrzacka. 8.05.2020 / fot. Krzysztof Mysytkowski / KFP
ZABYTKOWYM TRAMWAJEM PO ZAMKNIĘTYM TOROWISKU NA STOGACH
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia