KFP / WSPÓLNY BILET NA KOMUNIKACJĘ W GDAŃSKU OD 1 KWIETNIA 27 grudnia 2019
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Od 1 kwietnia 2020 roku w Gdańsku zacznie obowiązywać wspólny bilet na przejazdy koleją i komunikacją miejską. O przełomowym rozwiązaniu dla pasażerów podróżujących tramwajami, autobusami oraz pociągami SKM i PKM poinformowali dziś przed południem prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz i marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Podczas wspólnej konferencji doszło do podpisania listu intencyjnego w tej sprawie. Ostateczną decyzję o wprowadzeniu wspólnego biletu podejmą radni podczas styczniowej sesji Rady Miasta Gdańska. Zaskoczenia takim obrotem sprawy nie kryją samorządowcy Gdyni i Sopotu.
Od 1 kwietna pasażerowie podróżujący po Gdańsku, posługujący się biletem okresowym będą mogli korzystać zarówno z autobusów i tramwajów, jak i kolejek SKM i PKM. Wspólny bilet to efekt porozumienia pomiędzy władzami Gdańska a Urzędem Marszałkowskim. O przełomowym rozwiązaniu dla gdańskiej komunikacji poinformowali, podczas wspólnej konferencji prezydent  Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Podczas spotkania podpisano list intencyjny w tej sprawie. Ostateczną decyzję o wprowadzeniu tego rozwiązania podejmą radni podczas styczniowej sesji Rady Miasta Gdańska.
– Chcielibyśmy, aby w Gdańsku od 1 kwietnia za kwotę 99 zł miesięcznie można było podróżować w granicach miasta zarówno autobusem, tramwajem jak i koleją – mówi prezydent Aleksandra Dulkiewicz. Wspólny bilet na terenie Gdańska to pierwszy krok do integracji transportu publicznego na obszarze całej metropolii. Rozwiązanie to oznacza oszczędność pieniędzy i czasu, a także nieporównywalnie większą elastyczność podczas przemieszczania się po Gdańsku. Jak czytamy w preambule podpisanego dziś listu intencyjnego, sprawny, przyjazny dla pasażera transport publiczny stanowi podstawę rozwoju każdej metropolii. Jest on również najbardziej przyjazny środowisku. Wprowadzanie dobrych rozwiązań, integracji rodzajów transportu i optymalizacji połączeń to warunek niezbędny do poprawy jego funkcjonowania. – Tak jak zapowiadaliśmy w kampanii wyborczej, komunikacja miejska jest jednym z naszych priorytetów na tę kadencję. Dążymy do tego, aby uczynić ją bardziej przyjazną i dostępną dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Aby to osiągnąć, chcemy umożliwiać wspólne korzystanie zarówno z autobusów, tramwajów, jak i PKM-ki oraz SKM-ki na terenie Gminy Miasta Gdańska. Chcemy zaproponować Radzie Miasta Gdańska pewne zmiany dotyczące taryf, które obejmą zarówno bilety semestralne jak i miesięczne – mówiła podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Chcemy, aby z tego rozwiązania korzystali ci, którzy są naprawdę związani z Gdańskiem. Narzędziem, które pozwala zweryfikować rzeczywiste związki z miastem jest Gdańska Karta Mieszkańca. Dzisiaj, na ponad 460 tys. mieszkańców Gdańska, zarejestrowanych posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca jest więcej niż połowa, bo 232 tys. – podkreślała prezydent.
Aktualnie na terenie metropolitalnym w zakresie komunikacji funkcjonuje blisko 100 taryf. Zdaniem marszałka województwa pomorskiego, wprowadzenie wspólnego biletu dla mieszkańców Gdańska jest pierwszym krokiem na drodze do ujednolicenia istniejących taryf. – Dzięki temu pilotażowi będziemy mogli przekonać się, jak wygląda realne korzystanie ze wspólnego biletu, jak i o ile zmienią się strumienie pasażerów – tłumaczył Mieczysław Struk. – Bilet miesięczny w Gdańsku będzie kosztował 99 złotych. W ramach tego biletu, dla posiadaczy karty mieszkańca komunikacja miejska na terenie Gdańska będzie mogła odbywać się wszystkimi środkami transportu, czyli tramwajem, autobusem, koleją SKM i PKM – dodawał Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Zmianami objęte zostaną także bilety semestralne. Za bilet 4-miesięczny w nowej propozycji mieszkańcy zapłacą 188 zł, a za bilet 5-miesięczny 235 zł.
Zaskoczenia decyzjami dotyczącymi biletów w Gdańsku nie kryją prezydenci Gdyni i Sopotu. Przypominają, że podstawową zasadą przyjętą na forum współpracy między samorządami było działanie wspólne i jednoczesne. „Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu” - czytamy w oświadczeniu wydanym przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego. 27.12.2019 / fot. KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 19
Gdańsk. Pociągi Pomorskiej Kole Metropolitalnej wracają...
t00063300.jpg (4256px x 2832px) 5300kb
Gdańsk. Pociągi Pomorskiej Kole Metropolitalnej wracają na trasę Gd. Wrzeszcz - Kartuzy, zamkniętą od czasu wielkiej ulewy z 14 na 15 lipca. 06.09.2016 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Morena. PIerwszy, probny przejazd nowo wybudowana...
t00049479.jpg (3964px x 2638px) 2350kb
Gdansk. Morena. PIerwszy, probny przejazd nowo wybudowana linia tramwajawa na trasie Petla Siedlce - PKM Bretowo. 26.08.2015 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Morena. PIerwszy, probny przejazd nowo wybudowana...
t00049480.jpg (3736px x 2486px) 2343kb
Gdansk. Morena. PIerwszy, probny przejazd nowo wybudowana linia tramwajawa na trasie Petla Siedlce - PKM Bretowo. 26.08.2015 fot. Mateusz Ochocki / KFP
  • znalezionych zdjęć: 19