50 lat temu w Gdańsku rozpoczęła się budowa osiedla Piecki-Migowo popularnie nazywanego Moreną. Pierwszą łopatę pod 20-tysięczną sypialnię z wielkiej płyty wbito w rejonie ul. Wileńskiej, na historycznie najstarszej jednostce A rozciągającej się między ulicami Piecewską i Nobla. 11 grudnia 1975 roku pierwszą prefabrykowaną płytę z Gdańskiego Kombinatu Budowy Domów w Kokoszkach na placu budowy 5-kondygnacyjnego bloku osadzili brygadziści Roman Karendał i Antoni Kalemba.
„Zgodnie z cyklem budowlanym zadanie A powinno zostać zrealizowane do 30 lipca 1978 r. Załoga GKBD podjęła jednak zobowiązanie skrócenia tego terminu o 7 miesięcy. Tym większe uznanie należy się budowlanym z kombinatu, że przyjęli plac nieprzygotowany – bez dróg dojazdowych, bez doprowadzonej energii elektrycznej i wody. Opóźnione są też roboty zbrojeniowe. Zmusiło to kombinat do ułożenia własnymi siłami kilometrowego wodociągu i drogi o tej samej długości, kosztem 1,5 mln zł. Pierwsze budynki z 23, jakie staną w jednostce A, gotowe będą w połowie przyszłe go roku. Wkrótce po nich oddany zostanie do użytku pawilon handlowy o powierzchni 1300 m kw.” – donosił „Głos Wybrzeża”.
Wspomniany pierwszy Supersam na Morenie otworzył swoje podwoje przy ul. Gojawiczyńskiej w Dniu Kobiet 1977 roku. Drugi – na jednostce B przy ul. Piecewskiej – powstał ponad cztery lata później. Rok wcześniej została otwarta pierwsza na osiedlu szkoła podstawowa. Dla ponad tysiąca uczniów skończyły się dojazdy do szkół we Wrzeszczu. Wspomnienia, wspomnienia... Wiele z nich udało nam się zebrać w wydanym przed trzema laty albumie z serii „Fot. Kosycarz”stanowiącym swoisty przewodnik po najwyżej położonych dzielnicach Gdańska.
„Niezwykłe zwykłe zdjęcia Suchanina, Brętowa i Piecek-Migowa” to ponad 300 obrazów przywołujących, jak na przestrzeni dekad zmieniały się gdańskie osiedla i jak wyglądało nasze życie codzienne. Podążamy trasami komunikacji miejskiej mierzącej się z wyzwaniami morenowych wzgórz, jesteśmy również świadkami kilkudziesięcioletniej historii powrotu pociągów na przedwojenną linię kolejową z Wrzeszcza do Starej Piły ‒ przez Niedźwiednik i Brętowo. Zaglądamy na place budów, przywołujemy blaski, ale też cienie niejednej inwestycji – od tak spektakularnych jak PKM-ka czy tramwaj na Morenę, po tak nietypowe jak najdłuższe schody terenowe w mieście i najdłużej budowana kładka dla pieszych (na Suchaninie) czy całoroczny, sztuczny stok narciarski (na Morenie)… który działał przez dwa lata. 11.12.2025 / fot. Zbigniew Kosycarz / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia