W czerwcu 2023 roku minie 150 lat, odkąd na ulice Gdańska wyjechały tramwaje. Pierwsza, 9-kilometrowa gdańska linia tramwaju konnego – obsługiwana początkowo przez 18 wagonów zamówionych w Hamburgu i ponad 100 koni – kursowała na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy, która była wówczas samodzielnym miastem. Z miasta do miasta gdańszczanie jeździli tramwajami także po II wojnie światowej. Siódemka łączyła Gdańsk z Sopotem do 1960 roku. Na trasie do kurortu można było spotkać zmodernizowane wagony doczepne z przełomu XIX i XX wieku, które debiutowały na gdańskich torach wraz z nadejściem epoki tramwaju elektrycznego. Historia gdańskiej komunikacji szynowej to blisko 1000 wagonów liniowych. Najwytrwalsze w swojej misji pojazdy służyły mieszkańcom i gościom odwiedzającym Gdańsk ponad pół wieku. Dziś niskopodłogowa, przyjazna pasażerom flota przemierza ulice miasta, pokonując rocznie około 15 mln kilometrów. Gdańskie trasy tramwajowe mają niemal 63 km, a 4 marca, wraz z otwarciem Nowej Warszawskiej, będzie to już 65 km. Tramwaje tworzą miasto, a przez to stają się kluczem do odkrywania jego historii. 4-marcowe wydarzenie też będzie taką okazją do podróżowania w czasie. Tego dnia do rąk czytelników trafi jeszcze ciepły album fotograficzny pt.
„150 lat gdańskich tramwajów” przygotowany na zamówienie (i we współpracy) spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje przez agencję Kosycarz Foto Press. Ponad 280 zdjęć prezentowanych na 160 albumowych kartach to cała tramwajowa historia miasta. Premiera w sobotę o godz. 11 na festynie rodzinnym przy pętli tramwajowo-autobusowej Ujeścisko. 3.03.2023 / fot. KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia