Trasa tramwajowa na Stogi ma 95 lat. 1 lipca, z początkiem sezonu letniego 1927, przy najstarszym w mieście zespole kuracyjnym (Heubude Kurhaus) w rejonie dzisiejszej ul. Nowotnej uroczyście otwarte zostało połączenie Brama Żuławska – Stogi Plaża stanowiące największą gdańską inwestycję tramwajową okresu międzywojennego. Przejazdy na linii nr 4 Hansaplatz (pl. Hanzy w Centrum) – Heubude Strand (Stogi Plaża) zainaugurowały trzy tramwaje serii 245-264 „Heubuder” wyprodukowane w 1927 roku przez Danziger Waggon Fabrik (Gdańską Fabrykę Wagonów). W 95. rocznicę tego wydarzenia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje wspólnie z miłośnikami komunikacji miejskiej z Grupy Tramwajowej WPK GG zaprosiła gdańszczan na przejazdy okolicznościowe. W sobotę 2 lipca na trasie Stogi Plaża – Dworzec Główny – Węzeł Kliniczna kursował historyczny wagon 105N z 1977 roku. Przejazdy zabytkowym pojazdem były bezpłatne. Trzywagonową stopiątkę obsługującą w wakacyjne weekendy linię nr 8 można było spotkać na Stogach także w niedzielę. Tramwaje generacji 105 dominowały w krajobrazie dzielnicy przez kilka dekad poprzedniego i obecnego stulecia. Przed nimi jeździły tu wagony N i 4N, a wcześniej, również przez kilka dekad (do 1973 roku), wspomniane na początku tramwaje Tw245, nazywane po wojnie bergmannami. Dzisiaj, na zmodernizowanej w ostatnich latach trasie na Stogi, dominują nowoczesne tramwaje niskopodłogowe. 3.07.2022 / fot. Paweł Marcinko / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia