KFP / MOST KOLEJOWY NA MARTWEJ WIŚLE DO ROZBIÓRKI
17 lutego 2015
Zniknie z krajobrazu Gdańska do końca tego roku. Kolejowy most obrotowy na Martwej Wiśle, sąsiad mostu wantowego im. Jana Pawła II, ma ponad 100 lat. Od dawna też stanowi wąskie gardło modernizowanej obecnie linii kolejowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Latem 2014 r., kiedy rozpoczynały się prace modernizacyjne, tylko część 16-kilometrowej trasy była czynna w układzie dwutorowym, zaś najbardziej wrażliwy jej odcinek, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h, stanowił wysłużony most. Nie jest zabytkiem. Za kilka miesięcy zastąpi go nowoczesna, wyższa o 2,5 metra konstrukcja, co nie pozostanie bez znaczenia także dla warunków żeglugowych na Martwej Wiśle. Najważniejszy jest jednak ruch pociągów towarowych. Linia 226 umożliwia dziś przejazd 82 składów na dobę. Prędkość maksymalna pociągów nie przekracza 60 km/h. Po zakończeniu remontu ma wzrosnąć do 100 km/h. Sześciokrotnie zaś zwiększy się przepustowość trasy.
Co ciekawe, stary most zdąży ujrzeć swojego następcę. - Przez cały okres trwania prac modernizacyjnych ruch kolejowy będzie się odbywał bez przerw. Nie zamierzamy zamykać linii. Nowy most na Martwej Wiśle powstanie w niewielkiej odległości od starego, a gdy zostanie zbudowany, przełączymy ruch pociągów na nową konstrukcję - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zapowiada zmiana warty ma nastąpić w czwartym kwartale tego roku. Zgodnie z decyzją środowiskową, prace związane z budową mostu można prowadzić jedynie od października do marca, gdyż przez pozostałą część roku mają miejsce okresy lęgowe. Obostrzenia środowiskowe dotyczą ekosystemu wodnego, nie stanowią jednak przeszkody w prowadzeniu działań inwestycyjnych na lądzie. - Most powstanie na brzegu, a następnie zostanie nasunięty nad Martwą Wisłę – dodaje Maciej Dutkiewicz. Obiekt będzie miał 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości. Od lustra wody ma go dzielić ok. 8 metrów. Kiedy pociągi skierowane zostaną na nową dwutorową przeprawę, rozpocznie się demontaż obrotowego (już tylko z nazwy) staruszka. Ponadstuletni most będzie rozbierany po kawałku za pomocą jednostek pływających. 17.02.2015 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
m00070045.jpg (3543px x 2362px) 4006kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070046.jpg (3543px x 2362px) 4122kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070047.jpg (3543px x 2362px) 3986kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070048.jpg (2362px x 3543px) 3601kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070049.jpg (3543px x 2362px) 4408kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070050.jpg (3543px x 2362px) 5806kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070051.jpg (3543px x 2362px) 1563kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070052.jpg (3543px x 2362px) 3946kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070053.jpg (3543px x 2362px) 1876kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
m00070054.jpg (3543px x 2362px) 4008kb
Kolejowy most obrotowy nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
17.02.2015
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP