KFP / TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ. GDAŃSK ODRZUCA WNIOSKI KONTROLERÓW CBA 18 września 2020
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Centralne Biuro Antykorupcyjne zarzuca Gminie Miasta Gdańska, że zgadzając się na wydłużenie budowy tunelu drogowego pod Martwą Wisłą i nie nakładając na wykonawcę kar umownych, spowodowała uszczerbek w budżecie miasta wysokości 88 mln złotych. Władze Gdańska odrzucają ustalenia kontrolerów CBA, wskazując na brak profesjonalizmu tej instytucji. Według przedstawicieli samorządu i prawników, zawarte w protokole zarzuty CBA są bezpodstawne i dowodzą braku kompetencji do oceny złożonych procesów inwestycyjnych. Proces budowy był objęty Tarczą Antykorupcyjną ABW i wielokrotnie kontrolowany przez różne instytucje. Żadna z nich nie zgłosiła zastrzeżeń. Wyjątkiem było CBA, którego stalenia z pierwszej kontroli prokuratura odrzuciła w całości.
– Zarzuty, że powinniśmy domagać się odszkodowania od hiszpańskiej firmy za opóźnienia, które były przedyskutowane w szerokim gronie, o których mówiło się wszystko z zachowaniem pełnej transparentności, oceniam jako bezpodstawne – mówi Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. Inwestycji. – Gdybyśmy działali tak, jak czytamy we wnioskach pokontrolnych, gdańszczanie do tej pory nie mieliby tunelu, a miasto musiałoby zwrócić ponad 1,2 miliarda złotych do unijnej kasy. Niewykonanie któregoś z odcinków całej Trasy Słowackiego oznaczałoby brak dofinansowania ze środków UE – dodaje wiceprezydent Aleksandrowicz.
Priorytetem podczas prac budowlanych było bezpieczeństwo ludzi oraz minimalizacja ryzyk awarii. Podejście to uzasadniała niezwykle skomplikowana i zróżnicowana charakterystyka gruntu w rejonie budowy oraz doświadczenia z budowy drugiej linii warszawskiego metra, gdzie w 2012 masy ziemi osunęły się spod tunelu kopanego pod Wisłą, a efekcie zamknięto tunel pod Wisłostradą dla kierowców i zaistniały poważne zakłócenia ruchu drogowego na blisko rok. – Na każdej budowie, szczególnie tak skomplikowanej, są przeszkody, których wcześniej nie można było zaplanować – komentuje Andrzej Bojanowski, ówczesny zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za realizację projektu. – W trakcie budowy tunelu wystąpiła na przykład konieczność ręcznego odkuwania głazów narzutowych, a podczas drążenia jednego z tuneli poprzecznych nastąpiło wylanie żwiru jednofrakcyjnego. Pośpiech i presja w takich warunkach byłyby skrajnie nieodpowiedzialne. Trudno tu winić kogokolwiek. Pamiętajmy, że była to pierwsza inwestycja tego typu w Polsce – mówi były wiceprezydent miasta. Szokujące dla władz Gdańska są zarzuty dotyczące poprawy bezpieczeństwa pożarowego w tunelu. – Zarzuca się nam, że pozwoliliśmy na przedłużenie inwestycji o 32 tygodnie w związku z koniecznością wykonania dodatkowej ochrony przeciwpożarowej w kanałach technicznych i przejściach poprzecznych. Jeżeli straż pożarna dochodzi do wniosku, że warto przemodelować pewne założenia, to nie ma dla nas większej wartości niż życie i zdrowie ludzi, naszych mieszkańców i wszystkich użytkowników tunelu. Podkreślmy, zarzucają nam zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego. Tymczasem pamiętamy np. pożar tunelu w Norwegii w 2013 roku – mówi Andrzej Bojanowski.
Umowa z Wykonawcą na budowę tunelu zawierała uznany na poziomie międzynarodowym i opracowany przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils, FIDIC) zestaw warunków kontraktowych. Przewidywały one, że spory między inwestorem a wykonawcą są rozstrzygane przez Komisję Rozjemstwa w Sporach (KRS). Zaangażowana w realizację kontraktu na budowę tunelu KRS składała się z prawników i inżynierów o wielkim doświadczeniu i autorytecie, a ich oceny obiektywnie rozstrzygały o zasadności roszczeń i w przypadku ich akceptacji zobowiązywać strony do ich stosowania. Napotkane w trakcie robót wyzwania, wynikające z trudnej sytuacji geologicznej i rygorystycznej polityki bezpieczeństwa, przełożyły się na konieczność zmian w projekcie, szczególnie w jego harmonogramie. Zmiany te, ujęte w aneksach do umowy, wynikały z rozstrzygnięć Komisji Rozjemstwa. – Niepokojący jest fakt, że kontrolujący, świadomie lub nie, pominęli w swoich działaniach kluczowe wątki, w tym wyniki kontroli instytucji, które na dużych projektach budowlanych zjadły zęby i są ustawowo powołane do ich nadzoru – mówi Alan Aleksandrowicz. Wyniki kontroli CBA nie uwzględniły bowiem faktu, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych kontrolowało i uznało za zasadne wydłużenie czasu na ukończenie budowy oraz uznało zawarte w tym celu aneksy do umowy z wykonawcą za zgodne z prawem zamówień publicznych. W okresie od stycznia 2014 do lipca 2018 roku odbyło się łącznie 25 kontroli obejmujących budowę tunelu pod Martwą Wisłą oraz umowy z wykonawcami. Dziewiętnaście z nich dotyczyło umów i aneksów do tych umów zawieranych z wykonawcami. Przeprowadzone kontrole nie przyniosły zastrzeżeń czy zarzutów, wskazując na poprawnie przeprowadzony proces inwestycyjny. 18.09.2020 Fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115481.jpg (3500px x 2333px) 5643kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115482.jpg (3500px x 2333px) 3564kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115483.jpg (3500px x 2333px) 3189kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115485.jpg (3500px x 2333px) 5016kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115486.jpg (3500px x 2333px) 5797kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115487.jpg (3500px x 2333px) 3424kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115488.jpg (3500px x 2333px) 3099kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod...
m00115489.jpg (3500px x 2333px) 5844kb
Konferencja prasowa po kontroli inwestycji tunelu pod Martwą Wisłą. W spotkaniu wzięli udział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji oraz Andrzej Bojanowski, zastępca prezydent ds. gospodarczych w latach 2009 - 2017. 18.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą.
09.09.2020
fot....
m00115490.jpg (3500px x 2333px) 2845kb
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą. 09.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą.
09.09.2020
fot....
m00115491.jpg (3500px x 2333px) 2361kb
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą. 09.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą.
09.09.2020
fot....
m00115492.jpg (3500px x 2333px) 2760kb
Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą. 09.09.2020 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP