KFP / Z GDAŃSKA DO SOPOTU POJECHAŁ POCIĄG ELEKTRYCZNY
2 stycznia 1952 r. Gdańsk i Sopot połączyła elektryczna linia kolejowa. Sto lat po tym, jak do grodu Neptuna dotarł pierwszy pociąg i niespełna w rok po uruchomieniu elektrycznych kolejek na trasie z centrum miasta do Nowego Portu. 61 lat temu o godzinie 11 z dworca Gdańsk Główny pierwszy skład zasilany prądem z napowietrznej sieci trakcyjnej wyruszył do stacji Sopot Kamienny Potok. O epokowym wydarzeniu pisały nie tylko wybrzeżowe gazety. Dwa dni po otwarciu nowej linii kolejki miejskiej „Życie Warszawy” donosiło na pierwszej stronie: „Zwycięski meldunek z inwestycji Planu 6-letniego: pociągi elektryczne węzła gdańskiego ruszyły na 4 miesiące przed terminem. (...) Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko liczby - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane". Więcej na ten temat pisał ćwierć wieku później „Głos Wybrzeża”: „aby na czas zapewnić regularne dostawy słupów trakcyjnych z Bydgoszczy, załadowane nimi wagony, po jednym dołączano do... ekspresów jadących przez Bydgoszcz do Gdańska.". Nie obyło się też bez wpadek... "o których prasa tamtych lat delikatnie milczała. Na tydzień przed tą datą (uruchomieniem odcinka linii do Sopotu) zbyt mocno naciągnięto nadziemne przewody, w efekcie czego poszły fundamenty pod słupami trakcyjnymi. (...) Na tym kłopoty się nie skończyły. Ledwo naprawiono sieć i wyruszył pierwszy próbny pociąg, zupełnie nieoczekiwanie zabrakło prądu. Spowodowało to dodatkowo spalenie urządzeń zabezpieczających. Błyskawiczna analiza sytuacji, kontrola całej sieci i obiektów zasilających - wszystko w porządku! Telefony, gońcy, no i okazało się że to, również nieoczekiwane, kłopoty zakładu energetycznego. Po godzinie prąd był, a na wymianę spalonych elementów pozostały zaledwie dwie godziny...". Więcej o historii trójmiejskiej SKM-ki na stronie www.skm.pkp.pl. 02.01.2013
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
z00002172.jpg (2836px x 2812px) 1735kb
Przystanek kolejski miejskiej SKM Gdansk Przymorze. 22.04.1973 7kwiecien73_z.kosycarz_p65 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
mca0561z.jpg (2904px x 1784px) 1438kb
Widok z dziesiejszego osiedla Gdansk Zabianka w kierunku Oliwy. Widoczna kolejka SKM. maj1972_z.kosycarz_p56 05.1972 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
z00003532.jpg (3023px x 2869px) 1424kb
Kolejka podmiejska nazywana modrakiem w Gdansku w poblizu wiaduktu Blednik. 1962 0000254z Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
z00003582.jpg (3274px x 3241px) 2246kb
Uruchomienie polaczenia kolejki elektrycznej pomiedzy Trojmiastem, a Wejherowem. 31.12.1957 0000394z Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
z00000382.jpg (3212px x 2056px) 619kb
Pociąg elektryczny popularny modrak obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku Letnicy. Kolejka kursowała na trasie Nowy Port - Gdańsk Główny. 28.03.1952
003156z Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
tra0003z.jpg (2860px x 1881px) 911kb
Otwarcie linii kolejki elektrycznej pomiedzy Gdanskiem a Sopotem. 2.01.52 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE