15 lat temu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej po raz ostatni wsiedli do autobusów marki Ikarus obsługujących regularne połączenia. Pożegnalne kursy przegubowego pojazdu 280 i krótkiego 260 odbyły 31 stycznia 2009 roku na trasie linii 142 wiodącej spod Dworca PKP we Wrzeszczu przez Morenę i Suchanino na Targ Sienny. Od 1981 roku przez 28 lat po Gdańsku jeździło 300 takich autobusów. Kultowe ikarusy ustąpiły miejsca pojazdom nowszej generacji, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Od 1 lutego 2009 roku linie autobusowe gdańskiego ZKM obsługiwane są wyłącznie przez pojazdy niskopodłogowe. Epokę tę zapoczątkowały w Gdańsku autobusy marki Mercedes-Benz O405N. W 1994 roku flota naszego przewoźnika wzbogaciła się o 15 „czterystapiątek”. Późną wiosną pierwszy w Polsce fabrycznie nowy miejski autobus niskopodłogowy otrzymał w gdańskim ZKM numer inwentarzowy 22001. Debiutował 15 czerwca na linii 124, ruszając w trasę spod dworca PKP we Wrzeszczu. Niedługo minie 30 lat od tamtej chwili.
Z okazji 15-lecia niskopodłogowej (w 100 proc.) floty autobusowej w Gdańsku, ale także zbliżającej się 30. rocznicy debiutu pierwszego niskopodłogowca, na ulice miasta wyjechały dziś pojazdy z historycznej floty GAiT: kultowy ogórek, czyli Jelcz 043, Ikarus 260 oraz pierwszy gdański Mercedes O405N o numerze inwentarzowym 22001. Zabytkowym autobusem można było przejechać się bezpłatnie na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Jako pierwszy, o godz. 11.30 w sentymentalną podróż wyruszył z centrum najstarszy w tym towarzystwie jelcz z 1984 roku. Kolejne kursy rozpoczynały się co 20 minut. Jako ostatni o godz. 15.15 do Wrzeszcza odjechał ikarus 260 z 1993 roku. 31.01.2024 / fot. Anna Rezulak / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia