„Ukryte/Wypowiedziane/Przypomniane. Grudzień '70" to tytuł wystawy odwołującej się do tryptyku filmowego Andrzeja Wajdy: „Człowieka z marmuru”, „Człowieka z żelaza” i „Wałęsy. Człowieka z nadziei”. Od wczoraj ekspozycję możemy oglądać w Europejskim Centrum Solidarności. Na wernisażu był mistrz polskiego kina. W czwartek spotkaliśmy Andrzeja Wajdę w gdańskim Pałacu Opatów. Reżyserowi towarzyszyła małżonka Krystyna Zachwatowicz. Artystów podejmował Mieczysław Abramowicza, kurator ekspozycji zatytułowanej „Dybuk. Na pograniczu dwóch światów”. Tytułowy duch snuje się po pałacowych wnętrzach od blisko miesiąca. - Dlaczego dybuk? Bo jego postać umiejscowiona jest na granicy judaizmu i chrześcijaństwa, a pogranicze każdej kultury jest niezwykle interesujące – mówi Abramowicz. Temat wywodzący się z mistycyzmu i folkloru żydowskiego pojawia się także w twórczości Wajdy. Reżyserowi „Ziemi obiecanej”, „Korczaka", „Wesela", "Pokolenia" i „Pana Tadeusza” przypisuje się rolę tego, który przywrócił polskiej scenie wiarę w złośliwe duchy z legendy dramatycznej Szymona An-skiego (1914 r.), wystawiając „Dybuka” w 1988 r. na scenie Starego Teatru w Krakowie. Dla Wajdy dramat An-skiego był pretekstem do odtworzenia zgładzonego świata polskich Żydów. Spektakl rozgrywał się na tle cmentarza z krakowskiego Kazimierza, a w role przewodnika po umarłym świecie wcielił się Jerzy Trela (Meszulach). Wajda wywołał „Dybuka” w momencie szczególnym, kiedy nad Wisłą toczyła się dyskusja o stosunku Polaków do zagłady, zapoczątkowana przez esej Jana Błońskiego „Biedni Polacy patrzą na getto” („Tygodnik Powszechny”, styczeń 1987 r.). Osobliwym pokłosiem spektaklu z 1988 r. jest kolekcja kilkudziesięciu rysunków. Reżyser i rysownik wykonał je w trakcie przygotowań do wystawienia sztuki. Na podstawie szkiców powstały kostiumy sceniczne. - Prace te są próbą zrozumienia ekspresji i wyrazu, jaki towarzyszył religijnym obrzędom chasydów i ich szczególnym obyczajom – mówi Andrzej Wajda. Jego szkice do „Dybuka” i zdjęcia z krakowskiej inscenizacji prezentowane będą na wystawie w Pałacu Opatów do 15 lutego 2016 r. 17.12.2015 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Dybuk. Na pograniczu dwóch światów
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia