KFP / BUDOWA MORSKIEGO TERMINALU PRZEŁADUNKOWEGO ORLENU ZBLIŻA SIĘ DO FINAŁU
23 lipca 2024
Budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy Orlen na Martwej Wiśle wkracza w ostatni etap. Na pomostach 380-metrowego nabrzeża zakończył się montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych o masie około 18 ton każde, które posłużą do przeładunku surowców i produktów między statkami i instalacjami rafinerii w Gdańsku. Zaawansowanie realizacji MTP przekroczyło już 75 procent.
Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
– Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Grupy Orlen.
Na placu budowy wykonywane są obecnie prace drogowe i technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, w którym znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Realizowany jest również montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki. – Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 m, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych – informuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI. 23.07.2024 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
m00136848.jpg (3000px x 2000px) 2958kb
Rafineria Gdańska. Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego. 23.07.2024 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP