KFP / MOST TCZEWSKI POWSTANIE W GDAŃSKIM EUROPROJEKCIE
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Europrojekt Gdańsk S.A. zaprojektuje przebudowę słynnego mostu drogowego na dolnej Wiśle w Tczewie. Najpóźniej za 18 miesięcy dowiemy się, jaki jest pomysł na złożenie w nową całość 12 elementów skonstruowanych w pięciu technologiach na przestrzeni stu lat. I czy efekt będzie bliski oryginałowi z 1857 r. Zadaniem projektantów jest przygotowanie co najmniej dwóch koncepcji, z których jedna ma odwoływać się do najgłębszych korzeni. Dość powiedzieć, że w dzisiejszej budowli tylko trzy z 12 przęseł pochodzą z czasów konstruktora Carla Lentze. Najdłuższy niegdyś most w Europie (ok. 800 m), w XX wieku wydłużony do 1030 m, później wysadzony w powietrze i odbudowany, łączy w sobie wiele myśli. Są w nim elementy angielskiego, składanego mostu wojskowego, nitowane dźwigary kratowe - dodane po II wojnie światowej, a także jedno niepowtarzalne przęsło – pierwsze od strony Tczewa – konstrukcja belkowa pochodząca z 1961 r. Kratownice nitowane od strony Lisewa Malborskiego (przęsła 10-12) powstały w roku 1912. - Tylko proszę nie mówić o przebudowie Mostu Lisewskiego, jak często się słyszy, bo historycznie rzecz ujmując to on był i jest Tczewski – wicestarosta Mariusz Wiórek od razu wyjaśnia nam kto tu rządzi. Międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej pozostaje na utrzymaniu tczewskiego starostwa, co w każdym innym powiecie w Polsce odbierane jest w kategoriach szczęścia („jakie to szczęście, że nam się coś takiego się nie przytrafiło”). Jak wygląda taki światowy most z powiatowym zapleczem finansowym, każdy widzi. Ostatnio już tylko z daleka, bo od października 2011 r. przeprawa jest zamknięta nie tylko dla kierowców, ale również dla rowerzystów i pieszych. Dla ich bezpieczeństwa. O tym, że za pół miliona złotych od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i ok. 130 tys. z kasy starostwa udało się w zeszłym roku wyremontować jedną z czterech zachowanych baszt neogotyckich (a w ogóle jedną z dziesięciu), z przyjemnością można poczytać. I słucha się miło o widokach na renowację pozostałych wieżyczek. Wniosek starostwa o dofinansowanie ponownie rozpatruje resort ministra Bogdana Zdrojewskiego. - Wnioskujemy o pięć milionów. Jeśli nic nie dostaniemy, to będzie nas stać w tym roku na remont wieży i filaru – wyjaśnia wicestarosta Mariusz Wiórek. Wszystko to dzieje się w zabytkowej części mostu, obok głównego nurtu przebudowy, szacowanej na ok. 130 mln zł. W tej lidze grają minister Sławomir Nowak, który pieniądze dla powiatu tczewskiego zamierza znaleźć, i minister Jacek Rostowski, z którym trzeba dobrze poszukać stu kilkunastu milionów. 12,5 proc. kosztów inwestycji mają pokryć nasze samorządy. Za projekt przebudowy płaci Unia Europejska. Co ciekawe, nie 2 czy nawet 2,5 mln złotych, jak przed kilkoma miesiącami szacował starosta Józef Puczyński, lecz niespełna 600 tys. zł, bo na tyle opiewa zwycięska oferta gdańskiego Europrojektu. W toku postępowania przetargowego wykonawca – jako jeden z pięciu oferentów indagowanych w sprawie wysokości kosztów (ofert było 11) – został wezwany przez starostwo do złożenia wyjaśnień, czy kalkulacja nie nosi znamion „oferty zawierającej rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia”. Jak się okazało, cena została skalkulowana przez gdańską firmę rzetelnie. - W tej sprawie ważny jest przede wszystkim prestiż, a nie zysk. Realia rynku zamówień publicznych po Euro 2012 są inne niż w poprzednich kilku latach. Mamy kryzys – komentuje ekspert branży budowlanej. W pierwszym tygodniu tego roku Europrojekt mógł poczuć się zwycięzcą przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego nad inwestycją, a 18 stycznia podpisał umowę ze Starostwem Powiatowym w Tczewie. W 2017 r. międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej ma odzyskać historyczny wygląd sprzed ponad 150 lat – ze wszystkim dziesięcioma neogotyckimi basztami, a także bramą portalową i prostokątnymi wieżyczkami na przyczółku od strony Tczewa. Kiedy znowu pojadą tędy samochody – nie wcześniej niż za 4 lata - Most Tczewski będzie miał klasę nośności „C”. Teraz nie ma żadnej. 23.01.2013 / fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 26
Tczew. Most Lisewski  na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050401.jpg (3071px x 2047px) 3171kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski  na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050402.jpg (3071px x 2047px) 2937kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050403.jpg (3071px x 2047px) 3182kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050404.jpg (3071px x 2047px) 3605kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050405.jpg (3071px x 2047px) 3231kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski  na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050406.jpg (2047px x 3071px) 3281kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski  na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050407.jpg (3071px x 2047px) 2828kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050408.jpg (3071px x 2047px) 2665kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050409.jpg (3071px x 2047px) 2771kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach...
m00050410.jpg (3071px x 2047px) 3082kb
Tczew. Most Lisewski na dolnej Wisle zbudowany w latach 1851-1857 a zaprojektowany przez Carla Lentza. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której prowadzi. W bezposrednim sasiedztwie znajduje sie most kolejowy. 14.12.2012 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
  • znalezionych zdjęć: 26