KFP / WYSPA PORTOWA. KRAJOBRAZ PO PARALIŻU
16 stycznia 2025
Pierwszy poniedziałek bez Mostu Siennickiego był poważnym testem ludzkiej cierpliwości. Poranny wypadek, który na kilka godzin sparaliżował komunikację na objazdowej Trasie Sucharskiego i jedynym otwartym moście prowadzącym na Stogi i Przeróbkę obnażył skalę niedogodności, z jakimi przez co najmniej dwa lata będzie musiała się liczyć Wyspa Portowa. We wtorek w sprawie likwidacji zatorów na Trasie Sucharskiego obradował sztab kryzysowy.
– Wezwałam wszystkie służby, abyśmy wspólnie przeanalizowali poniedziałkowe zdarzenia i wypracowali skuteczne rozwiązania, by sytuacja z wczoraj się nie powtórzyła. Jedno z nich zostało wdrożone już dzisiaj i polega na zmianie organizacji ruchu w rejonie ul. Ku Ujściu, co wpłynęło na usprawnienie ruchu. Oczekuję po dzisiejszym spotkaniu kolejnych, równie skutecznych działań – poinformowała dwa dni temu prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz.
W rejonie ul. Ku Ujściu wprowadzono rozwiązania, które rozładowały kolejkę tirów oczekujących na wjazd do spółki Balticon. Polegały one na zlikwidowaniu lewoskrętu, czyli możliwości bezpośredniego wjazdu na teren spółki ciężarówek poruszających się od strony ronda KOR. Pojazdy te muszą jechać dalej ul. Ku Ujściu, a po pokonaniu ok. 1,5-kilometrowego odcinka zawracają. Na teren Balticonu mogą teraz dotrzeć, korzystając z prawoskrętu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we współpracy z Balticonem i terminalem Baltic Hub wdraża system awizowania pojazdów ciężarowych. Podobne rozwiązanie sprawdziło się już w czasie kryzysu węglowego. W pełni wykorzystane zostaną również parkingi buforowe, na których TIR-y będą oczekiwały na przyjęcie do portu.
Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej podpowiada władzom, że po awaryjnym zamknięciu Mostu Siennickiego miasto powinno wstrzymać się z przebudową estakady prowadzącej w kierunku centrum nad torami linii kolejowej 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny i Trasą Sucharskiego. Inwestycja wkrótce ma się rozpocząć. Tymczasowa organizacja ruchu w tym rejonie (właśnie planowana) i wiążące się nią utrudnienia w połączeniu z obowiązującymi od kilku dni objazdami na Wyspę Portową mogą tylko przysporzyć kierowcom problemów. Wiadukt na ul. Elbląskiej zostanie rozebrany do fundamentów filarów i przyczółków. Zgodnie z planem przyjętym na długo przed ujawnieniem pilnej konieczności zamknięcia przeprawy na Martwej Wiśle prace mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2026 roku...
Zamknięcie Siennickiego to utrapienie dla pieszych i rowerzystów. Ani tunel, ani most wantowy nie są dla nich dostępne, a innych dróg łączących wyspę ze stałym lądem nie ma. Skazani na przesiadkę do samochodów i autobusów tymczasowo zasilają populację narażoną na stanie w korkach. Władze miasta zapowiadają, że jeszcze w styczniu obok zamkniętego mostu zacznie pływać prom. Ma służyć mieszkańcom do czasu oddania do użytku kładki pieszo-rowerowej. – W sobotę 25 stycznia ruszy przeprawa promowa między Wyspą Portową a Śródmieściem i będzie funkcjonować równolegle do Mostu Siennickiego. Przepłynięcie zabiera około kwadransa. Prom zabierze 150 osób, a także rowery, ale – co bardzo ważne – nie będzie zabierał rowerów Mevo. Przy przeprawie promowej z jednej i drugiej strony zostaną ustawione dodatkowe stacje rowerowe, tak żeby można było rower w jednej strony odstawić, przepłynąć promem i z drugiej strony rower pobrać poinformowała w piątek prezydent Aleksandra Dulkiewicz. Przeprawa będzie działać codziennie od godziny 6 do 22. Pierwszy kurs od strony Przeróbki, z przystanku Nabrzeże Krakowskie. Jednostka będzie pływać częstotliwością co 30 minut. Na pokład będzie można zabrać także złożone hulajnogi. Równocześnie z przeprawą na wyspie uruchomiona zostanie wewnętrzna linia autobusowa 911. Autobusy będą kursować na trasie Przeróbka – Stogi – Górki Zachodnie i będą skoordynowane z rozkładem promu. Przejazdy będą bezpłatne. 17.01.2025 / fot. Paweł Marcinko / KFP, Krzysztof Mystkowski / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
p00012811.jpg (5436px x 3624px) 4652kb
Tymczasowy tramwajowy przystanek końcowy na ul. Głębokiej, który powstał w związku z remontem Mostu Siennickiego. 15.01.2024 fot. Paweł Marcinko / KFP
p00012812.jpg (5556px x 3704px) 4744kb
Tymczasowy tramwajowy przystanek końcowy na ul. Głębokiej, który powstał w związku z remontem Mostu Siennickiego. 15.01.2024 fot. Paweł Marcinko / KFP