Akceptuję
Drogi Użytkowniku,

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

KFP / SAMOCHÓD SYRENKA - KIEDYŚ MARZENIE, DZIŚ SENTYMENT POLAKÓW
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Nigdy nie miała silnika od motopompy. Mitem o sile 27 koni mechanicznych czerpanej ze strażackiego parku maszyn obrosła syrenka na skutek ogólnonarodowej skłonności do żartów. Śmieszy nas i pyrka na polskich drogach od 56 lat. Jeśli cofniemy się do prototypu z drewnianym szkieletem nadwozia, pokrytym płytami pilśniowymi, to będzie z nami już prawie całe sześć dekad. Nierównomierne pyrkanie dwusuwowego silnika, niebieskawy dymek ulatujący z rury wydechowej i ten niepowtarzalny zapach towarzyszący spalaniu mieszanki benzyny z olejem, unoszący się jeszcze długo po tym jak auto znikało za zakrętem, uczyniły z syrenki pojazd dziś kultowy. - Niemal od początku ciągnęła się też za nią opinia samochodu o delikatnych przegubach. Bo te – przy większych skrętach kierownicy – urywały się w Syrenie nader często – wspomina Piotr Sikora, szef Sekcji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Morskiego, właściciel niebieskiej „skarpety” 105L z 1975 r. Sto piątka z literką „L” to już był luksus w świecie syren. Miała nawet regulowane oparcia w fotelach. - Ta z pozoru zaleta z czasem potrafiła przerodzić się w wadę. Słabość mechanizmu tkwiła w gwincie. Często używany wyrabiał się, by w końcu puścić w najmniej oczekiwanym momencie. Jak już raz kierowca poleciał na plecy, to potem nic nie dawało mu większej pewności za kierownicą niż kurczowe jej trzymanie – śmieje się Piotr Sikora. Jedno w komforcie siedzenia z kółkiem syrenki przez ćwierć wieku się nie zmieniło: żeby przysunąć się lub oddalić od kierownicy i pedałów, trzeba było z auta wysiąść, unieść fotel i trafić nim w „swoje” otwory podłogowe.
Produkcja modelu 100 ruszyła w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych 20 marca 1957 r. Blachy pierwszych pięciuset prawdziwie polskich pojazdów dla „racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców i przodujących przedstawicieli inteligencji” były wyklepywane ręcznie. Prasy na taśmie montażowej FSO pojawiły się dopiero jesienią 1958 r. Wtedy też, bodaj w październiku, po raz pierwszy syrenka zaistniała jako bohaterka reklamy prasowej. FSO informowała P.T. Klientów, że „w sprzedaży wolnorynkowej oprócz średniolitrażowych samochodów Warszawa znajdują się małolitrażowe samochody Syrena”. Pod krótką charakterystyką (zużycie paliwa – 7,3 l/100 km, maksymalna szybkość – 105 km/h, ciężar - 860 kg) i czarno-białym zdjęciem syrenki, której drzwi otwierały się „pod wiatr”, klienci mogli odnaleźć informacje o tym, gdzie naprawia się owe polskie samochody. W całym kraju były trzy polecane stacje obsługi: fabryczna w Warszawie oraz autoryzowane - w Katowicach i Gdyni, przy ul. Czerwonych Kosynierów 189, przemianowanej na początku lat 90. ponownie na Morską. Z popularną „skarpetą”, ulicą Morską i dawną stacją kontroli pojazdów TOS (dzisiejszy budynek PZU) wiążą się wspomnienia Kamili Perzewskiej, 28-letniej właścicielki Syreny 105 z 1974 r. (dźwignia zmiany biegów jeszcze przy kierownicy). - To był jeden z trzech punktów na dwunastokilometrowej trasie „rodzice - dziadkowie”, w których Syrena mojego taty lubiła odmawiać posłuszeństwa. Regularnie zapierała się w tych samych miejscach – wspomina członkini Sekcji Pojazdów Zabytkowych gdyńskiego AM. Kremowo-bordową syrenkę ujeżdża od 2002 r. W czerwcu odebrała prawo jazdy, potem dała ogłoszenie na stronie internetowej miłośników syren i warszaw, a w listopadzie pojechała do Koszalina po swój pierwszy w życiu samochód. Syrenkę wybrała z... sentymentu. - Nie wiedziałam, na co się piszę. W pamięci miałam jedynie rodzinne przygody i ten niezapomniany zapach wydobywający się z rury wydechowej. Radość była za to podwójna, bo poprzedni właściciel odstąpił mi auto za darmo. Bardziej niż na gracie zależało mu na wolnym miejscu w garażu – wspomina Kamila Perzewska. Auto przeszło od tamtej pory dwa duże remonty, właścicielka zaś – solidną szkołę syreniarza, a to jest ktoś więcej niż kierowca. Dziś klubowicze polecają Kamilę jako kopalnię wiedzy na temat „skarpet”, zaś dziewczyna syreniarz śmieje się z tego, że jej rówieśnice mylą syrenkę z trabantem ("ale przejechać się za miasto, to chce każda"). Co ciekawe, na zlocie „mydelniczek” w Anklam, dokąd Kamila wybrała się w swoją najdłuższą syrenkową podróż, młodzi Niemcy dopatrywali się w polskim samochodzie owocu produkcji rodem z VEB Automobilwerk Eisenach. Brali syrenkę za coś w rodzaju limitowanej serii Wartburga 311. - Ale ona była i jest nasza. Co prawda jeszcze na początku XXI wieku mogła być postrzegana w kategoriach wstydu, jednak na przełomie lat 2008 i 2009 zaczęliśmy częściej zwracać uwagę na jej wartość historyczną. Sam jestem najlepszym tej zmiany w podejściu do „skarpety” przykładem. Nigdy wcześniej nie miałem syrenki, specjalizuję się w zabytkowych oplach, a moim pierwszym autem był fiat 125p z 1975 r. Jednakowoż w 2005 r. żal zrobiło mi się na widok „skarpety” wyrwanej przez kolegę z rąk mieszkańca Oksywia. Była po tak zwanym polskim remoncie: płyta podłogowa trzymała się w niej na biteksie, lakier pokrywał spawy maskujące dziury... Wziąłem ją, odremontowałem, jest i jeździ. A z częściami nie ma problemu. Jak wszystko dzisiaj, można je dostać na allegro – opowiada Piotr Sikora.
Pierwsze syrenki były warszawskie, ostatnie modele – 105L z drzwiami otwieranymi „z wiatrem”, dostawcze Bosto i „rolnicze” R-20 – wyjechały w 1983 r. z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Jak podają źródła oficjalne, obie fabryki wyprodukowały ich 521 tys. i 311. Ile jest dzisiaj, nikt tego nie wie i nikt nie liczy. - Pewnie nie więcej niż dwa tysiące, a z tego tylko część na chodzie... - zastanawia się głośno Mirosław Margasiński, prezes Klubu Miłośników Syren i Warszaw w Nekli. Malutkie miasto w powiecie wrzesińskim (woj. wielkopolskie) uchodzi za nieoficjalną polską stolicę „syreniarstwa”. - W klubie mamy ok. 120 syrenek. Jedna trzecia należy do miejscowych miłośników pojazdów zabytkowych. Nekla liczy niespełna 4 tysiące mieszkańców, więc siłą rzeczy może poszczycić się również najwyższym w Polsce odsetkiem syreniarzy. Co setny mieszkaniec Nekli jeździ syrenką – z dumą wylicza prezes Margasiński. W Gdyni doliczyliśmy się trzech syrenek w barwach Sekcji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Morskiego. Ile jest takich jeżdżący zabytków w całym Pomorskiem? - Danych brak. Nie prowadzimy elektronicznej ewidencji pojazdów zabytkowych. Wszystko jest w klasycznych kartotekach – około 800 samochodów. Syrenek może tam być – powiedzmy – kilkanaście – wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Wystarczy, żeby ciekawość pohamować. Na odtrąbienie końca syrenek się nie zanosi. 15.03.2013

Światowy dzień bez malucha
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 27
Rock Blu Przywidz Festival. Festiwalowi towarzyszyło...
m00074171.jpg (3543px x 2362px) 3509kb
Rock Blu Przywidz Festival. Festiwalowi towarzyszyło zakończenie Światowego Zlotu Miłośników Citroena 2CV. 07.08.2015 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Samochod marki Syrena przerobiony na cabrio na ul....
k00056458.jpg (3796px x 2496px) 1002kb
Samochod marki Syrena przerobiony na cabrio na ul. Podwale Staromiejskie w Gdansku. Na przeciwnej jezdni jedzie pojazd elektryczny popularny melex do przewozu turystow. 10.06.2015 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
Gdansk. Parada na Swieto Niepodleglosci.
11.11.2013
fot....
m00060252.jpg (3543px x 2362px) 4017kb
Gdansk. Parada na Swieto Niepodleglosci. 11.11.2013 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Plac Zdrojowy w Sopocie. Moto Show na Molo zorganizowany...
00084292.jpg (3482px x 2264px) 1216kb
Plac Zdrojowy w Sopocie. Moto Show na Molo zorganizowany przez Kapielisko Morskie Sopot. 29.05.2011 fot. Jerzy Bartkowski / KFP
Stoczniowa Majowka, Pierwsze Urodziny Bufetu organizowane...
r00000219.jpg (4180px x 2584px) 1974kb
Stoczniowa Majowka, Pierwsze Urodziny Bufetu organizowane przez Gdanski Instytut Sztuki Wyspa. Nz. Syrenka. 01.05.2011 Fot.Michal Rumas/KFP
Gdansk. ul. Grobla IV. Samochod VW Passat z przyczepa,...
k00015834.jpg (3165px x 2052px) 1573kb
Gdansk. ul. Grobla IV. Samochod VW Passat z przyczepa, ktora kiedys byla Syrena bosto. 21.05.2007 fot. Maciej Kosycarz / KFP
Gdansk. Swieto Niepodleglosci. Parada Niepodleglosci....
m00016526.jpg (3248px x 2176px) 1355kb
Gdansk. Swieto Niepodleglosci. Parada Niepodleglosci. 11.11.2006 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Parada Polonii w Chicago z okazji 3 maja. Nz. syrenka,...
00012175.jpg (3008px x 1702px) 3584kb
Parada Polonii w Chicago z okazji 3 maja. Nz. syrenka, jeden z symbolow polskiej motoryzacji. 06.05.2006 fot. Slawek Kosycarz / KFP
"Figurenka" - tratwa na bazie syreny - bosto z lodzkimi...
wyd0696j.jpg (2125px x 1417px) 673kb
"Figurenka" - tratwa na bazie syreny - bosto z lodzkimi dziennikarzami: Radoslawem Wilczkiem i Przemyslawem Witkowskim doplynela we wtorek do Gdanska - na mete rejsu Wisla.W gdanskim porcie jachtowym na Motlawie do zalogi dolaczyla matka chrzestna tej niezwyklej jednostki plywajacej - Katarzyna Figura. 8.08.00 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
"Figurenka" - tratwa na bazie syreny - bosto z lodzkimi...
wyd0691j.jpg (2125px x 1417px) 684kb
"Figurenka" - tratwa na bazie syreny - bosto z lodzkimi dziennikarzami: Radoslawem Wilczkiem i Przemyslawem Witkowskim doplynela we wtorek do Gdanska - na mete rejsu Wisla.W gdanskim porcie jachtowym na Motlawie do zalogi dolaczyla matka chrzestna tej niezwyklej jednostki plywajacej - Katarzyna Figura. 8.08.00 fot. Wojtek Jakubowski /KFP
syrena104 8.10.98 fot. Lukasz Glowala / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI...
tra0078g.jpg (2125px x 1535px) 465kb
syrena104 8.10.98 fot. Lukasz Glowala / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Wrak samochodu syrena przed hala Olivia w Gdansku Oliwie...
k00036709.jpg (4520px x 2962px) 2351kb
Wrak samochodu syrena przed hala Olivia w Gdansku Oliwie na al. Grunwaldzkiej. Byla to pozostalosc po pokazach ktore odbywaly sie podczas I Miedznarodowych Targow Motoryzacyjnych Motoexpo. 1.04.1992 3luty1992_m.kosycarz_p30 Fot. Maciej Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Samochody syrenka na zlomowcu gdzies na Kaszubach....
k00028624.jpg (3342px x 2196px) 1600kb
Samochody syrenka na zlomowcu gdzies na Kaszubach. 07.1992 2 M. Kosycarz - Lipiec 92 p. 19 Fot. Maciej Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Naprawa samochodu marki syrenka 104 na ulicy w Leborku....
k00026890.jpg (3380px x 2176px) 641kb
Naprawa samochodu marki syrenka 104 na ulicy w Leborku. 17.10.1991 3pazdziernik91_ M.Kosycarz_p18 Fot. Maciej Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Naprawa samochodu marki syrenka 104 na ulicy w Leborku....
k00026891.jpg (2190px x 3168px) 1114kb
Naprawa samochodu marki syrenka 104 na ulicy w Leborku. 17.10.1991 3pazdziernik91_ M.Kosycarz_p18 Fot. Maciej Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
Wypadek samochodu osobowego syrena na trasie Lezno...
z00001977.jpg (3364px x 2347px) 1467kb
Wypadek samochodu osobowego syrena na trasie Lezno Gdansk-Kokoszki. Pojazd z niewyjasnionych przyczyn uderzyl w drzewo, kierowca został ranny. Na tym odcineku drogi często dochodzilo do wypadkow drogowych, tutaj tez osiem lat pozniej doszlo do najwiekszej na Pomorzu katastrofy autobusowej. 1.06.1986 odbitka_02_111 Fot. Zbigniew Kosycarz / KFP ZAKAZ PUBLIKACJI ZDJECIA W INTERNECIE
  • znalezionych zdjęć: 27