Do Gdańska powrócił po bardzo długiej nieobecności historyczny tramwaj Ring. Wyremontowany przez krakowskie MPK, przez ostatnie trzy weekendy woził mieszkańców grodu Kraka i turystów na linii z Salwatora do pętli Wieczysta. Po ponad 30 latach stacjonowania w Krakowie znowu jest w Gdańsku, gdzie został wyprodukowany w 1930 r. przez Danziger Waggon Fabrik.
Ring to prawdziwy unikat. Gdańska Fabryka Wagonów zbudowała tylko sześć wozów serii Tw269. Powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów. Potoczna nazwa tramwaju pochodzi od przedwojennej nazwy ul. Kościuszki – Ringstrasse. - Po Gdańsku tramwaje te jeździły do końca lat 50. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły do Krakowa. Przez ponad 30 lat praktycznie nic się z nimi nie działo. Teraz jeden z nich został poddany renowacji i sprowadzony do Gdańska – mówi Jerzy Zgliczyński, prezes gdańskiego ZKM. Renowację tramwaju przeprowadzili pracownicy Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie. Jej celem było przywrócenie gdańskiemu wagonowi pierwotnego wyglądu, jaki miał prawie 90 lat temu. - Ring to wagon dwukierunkowy konstrukcji metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane jest w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne – mówi Maciej Lisicki, wiceprezes gdańskiego ZKM.
Gdański Zakład Komunikacji Miejskiej ma już kilka pojazdów zabytkowych, m.in. tramwaj konny z 1873 roku, Bergmanna z 1927 r. oraz Konstala N z 1952 r. Podobnie jak one, Ring będzie wykorzystywany w okresie letnim jako tramwaj turystyczny. 18.02.2016 / fot. Maciej Kosycarz / KFP
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia