To miała być jedna z ostatnich szans na przejażdżkę wąskimi torami kolejowymi z Nowego Dworu Gdańskiego do Tui. Po naszym wspólnym drezynowaniu z Filipem Bebenowem, szefem Żuławskiej Kolei Dojazdowej, następnego dnia w planie były jeszcze dwa pociągi specjalne, a potem... Szlaban z napisem „koniec historii”. Zwrot w sprawie planowanej przez starostwo rozbiórki 14-kilometrowej linii łączącej stolicę powiatu z Ostaszewem nastąpił już po tym, jak umówiliśmy się z ŻKD na pożegnalną podróż drezyną motorową Wmd-004. - Wszystko potoczyło się zaskakująco szybko. Okazało się, że historyczna linia ma zagorzałych obrońców w mieszkańcach sąsiadujących z nią gmin. Najgłośniej przeciwko rozbiórce protestował wójt Ostaszewa. Popierany przez miłośników żuławskiego pejzażu kulturowego, doprowadził do unieważnienia przetargu na prace rozbiórkowe – wyjaśnia nam Filip Bebenow. Zmianę planów wymusiła na starostwie decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków, który w odpowiedzi na protesty mieszkańców, przed kilkoma dniami wpisał zagrożony odcinek dawnej linii ŻKD do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Co ciekawe, z podobnej ochrony nie korzysta północna, nadmorska część dawnej żuławskiej linii, po której w sezonie turystycznym regularnie kursują małe pociągi. Na południe, do Tui jeżdżą tylko od święta. 6-kilometrowa trasa kończy się tuż za skrzyżowaniem z drogą do Lubieszewa. Do Ostaszewa jest jeszcze 8 km, ale dalej nie pojedziemy. - Brakuje złączek i przytwierdzeń szyn do podkładów. Przeszkodą są także zaasfaltowane przejazdy, a do tego mamy problem w postaci brakujących kilkudziesięciu metrów toru – wylicza Filip Bebenow. Jak podkreśla, udrożnienie całej, 14-kilometrowej trasy i opłacalność uruchamiania pociągów jest kwestią negocjacji z samorządami. Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, operator Żuławskiej Kolei Dojazdowej, samo tego problemu nie udźwignie. Pole do rozmów jest, bo tory w żuławskim pejzażu na razie zostają. 15.03.2014 / fot. Dariusz Łazarski / KFP
Linia Nowy Dwór Gdański – Tuja (6 km). Atrakcje i charakterystyczne miejsca: budynki dworca i lokomotywowni, czyli przedwojennej elektrowni, przy ul. Dworcowej 29 w Nowym Dworze Gdańskim; sklep Lidl przy ul. Warszawskiej 29b, wzniesiony na miejscu dawnej parowozowni i warsztatów naprawczych ŻKD; przystanek Nowy Dwór Gd. Cmentarz (1 listopada – przejazdy pociągiem specjalnym); mostek z 1948 r. (dawniej zwodzony), pod którym Tuga przechodzi w Świętą; dawny przystanek Tiegenfelde – relikty osady zalanej przez Niemców w 1945 r.; przystanek Tuja Mleczarnia (5 km) przy dawnym PGR; przystanek Orłówko (5,5 km); przystanek Tuja (6 km) - gotycki kościół pw. św. Jakuba.
40 lat temu stanęła gdańska wąskotorówka
dodaj
do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia