KFP / OGÓREK – LEGENDARNY KRÓL SZOS I ULIC 4 grudnia 2013
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
55 lat temu Mikołaj przyjechał do Polski autobusem. Z Czechosłowacji. 6 grudnia 1958 r. Jelczańskie Zakłady Samochodowe uzyskały licencję na produkcję Škody 706 RTO. Rok później świętowaliśmy pierwszą, próbną serię autobusów międzymiastowych Jelcz 043. Legenda popularnego ogórka rosła na podwoziu dostarczanym przez Czechów. Licencyjne nadwozia rodem z firmy Karosa (obecnie Iveco Czech Republic) produkowane były w Polsce. Do Trójmiasta pierwsze ogórki przyjechały w 1960 r. Zapotrzebowanie na usługi transportowe było w owym czasie tak duże, że autobus międzymiastowy podróżował nie tylko na długich trasach. Od początku musiał też radzić sobie w komunikacji miejskiej. Klapaki - jak nazywano modele z jednoskrzydłowymi, zatrzaskiwanymi drzwiami - jeżdżące w barwach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gdańsk-Gdynia (od 1974 r. WPK w Gdańsku) mogły pomieścić 42 pasażerów na stałych miejscach siedzących. Dla tzw. staczy pozostawała niewielka przestrzeń. Szliśmy więc, tzn. jechaliśmy, z duchem czasu. Królem miast został ogórek mex, autobus produkowany w Jelczu od 1963 r. - Przesiadając się z modelu 043 do Jelcza 272 MEX pasażerowie zyskali komfort wsiadania i wysiadania. Autobus miał już dwuskrzydłowe drzwi sterowane pneumatycznie. Z siedzeniem było gorzej. Wprawdzie mex mógł pomieścić dwukrotnie więcej pasażerów aniżeli jego międzymiastowy poprzednik, jednak na miejsce siedzące mogło liczyć tylko 28 z nich – mówi Wojciech Kamiński, kierownik zaplecza technicznego autobusów w gdańskim ZKM. Rozwinięciem mexów były produkowane od połowy lat 60. przegubowce, model AP-02 i jego ulepszony następca Jelcz 021. Ten drugi zabierał na pokład ok. 140 pasażerów (42 miejsca siedzące). Obie wersje ogórka przegubowego jeździły w barwach trójmiejskiego WPK. - Z tymi barwami bywało różnie. Nie wszystkie autobusy WPK były czerwone. Zdarzało się zmieniały kolory powracając do bazy po tak zwanej naprawie głównej, przeprowadzanej zwyczajowo po ok. 3 latach eksploatacji. Remontami zajmowały się zakłady w Jelczu i Słupsku. Kiedy brakowało im czerwonej farby, wprowadzały innowacyjne rozwiązania. Przyjeżdżały więc do nas ogórki ciemnobrązowe, szare, a czasem takie z czerwonym pasem środkowym i kremowym dołem. Trafiały się nawet niebieskie, bardzo podobne do autobusów PKS – wspomina Wojciech Kamiński. Remont kapitalny autobusy z Jelcza przechodziły po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. - Do wykonania bieżących napraw wystarczyły młotek i przecinak – śmieje się pan Wojciech. - Bo co w nich miało się psuć? Konstrukcja była bardzo prosta. Najczęściej psuła się drewniana podłoga. Deski gniły albo zwyczajnie pękały. Wiele do życzenia pozostawiały też blachy, dość łatwo ulegające korozji - dodaje ekspert z gdańskiego ZKM.
Ile ogórków przeszło przez ręce kierowców zatrudnionych w trójmiejskim WPK? - Co do rąk, to oczywiście miały one swoje znaczenie, bo przy braku hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego nakręcił się kierowca wielkim kołem co niemiara, jednak warto też wspomnieć o lewej nodze. Niezsynchronizowana skrzynia biegów była zmorą kierowców. Każdorazowa zmiana biegu oznaczała konieczność dwukrotnego wciśnięcia pedału sprzęgła. Nie tylko w żartach praca kierowcy ogórka przyrównywana była do wiosłowania. Nie mogło też dziwić, że kiedy w schyłkowym okresie ogórków dostaliśmy kilka zmodernizowanych egzemplarzy z silnikami Liaza i hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego, nasi pracownicy prześcigali się, żeby nimi jeździć – wspomina szef zaplecza technicznego ZKM w Gdańsku.
- Wszystkich autobusów nie sposób zliczyć, albowiem dane o taborze obejmujące okres od 1959 r. do połowy lat 80. nie są pełne. W roku 1975 mieliśmy ok. 400 ogórków, w tym 274 mexy. W całym ćwierćwieczu mogło być w Trójmieście ponad 500 legendarnych autobusów – służy nam wiedzą Krystian Jacobson, pasjonat historii trójmiejskiej komunikacji, współautor wydanego w czerwcu br. albumu „140 lat gdańskich tramwajów”. - Miejskie ogórki są dziś prawdziwym białym krukiem. Zachowało się jedynie kilka egzemplarzy. Wiele miast cierpi dziś z tego powodu. Na początku lat osiemdziesiątych, kiedy przedsiębiorstwa komunikacyjne masowo likwidowały wysłużone autobusy, nikt chyba nie przypuszczał, że ogórek mex stanie się w przyszłości perłą parku pojazdów historycznych. W Gdańsku mamy pięknie odrestaurowanego Jelcza 043, wyprodukowanego w latach 80., a do tego przyczepę PO-1, pieszczotliwie nazywaną korniszonkiem lub dosadnie – sodomką. O mexie możemy już tylko pomarzyć – dodaje Krystian Jacobson. 05.12.2013 / fot. KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 26
Gdansk. Parada na Swieto Niepodleglosci. 11.11.2013...
m00060244.jpg (3543px x 2362px) 5197kb
Gdansk. Parada na Swieto Niepodleglosci. 11.11.2013 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Gdanska Parada Niepodleglosci. Autobus jelcz ogorek...
k00047197.jpg (3741px x 2393px) 1667kb
Gdanska Parada Niepodleglosci. Autobus jelcz ogorek z czasow PRL na Targu Weglowym.11.11.2013 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
140 lat tramwajów w Gdansku, festyn rodzinny na Targu...
m00056311.jpg (3071px x 2047px) 3020kb
140 lat tramwajów w Gdansku, festyn rodzinny na Targu Węglowym. 22.06.2013 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Gdansk. Parada z okazji Narodowego Swieta Niepodleglosci....
t00016996.jpg (4116px x 2739px) 4904kb
Gdansk. Parada z okazji Narodowego Swieta Niepodleglosci. 11.11.2012 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002617.jpg (4218px x 2807px) 5253kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002618.jpg (2807px x 4218px) 4403kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002633.jpg (4256px x 2832px) 4714kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. Nz warsztaty Lecha Walesy 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002639.jpg (4160px x 2768px) 4417kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002640.jpg (2635px x 3959px) 3657kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002641.jpg (4256px x 2832px) 2984kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus...
t00002642.jpg (4256px x 2832px) 4843kb
Gdansk. Subiektywna Linia Autobusowa. Zabytkowy Autobus Jelcz z 1984 roku zwany popularnie Ogorkiem. Atrakcja turystyczna, podczas ktorej zwiedza sie tereny Stoczni Gdanskiej w towarzystwie przewodnikow, ktorzy przez wiele lat byli pracownikami stoczni. 23.08.2011 fot. Mateusz Ochocki / KFP
Autobus popluranie zwany ogorkiem Subiektywnej Lini...
k00029146.jpg (4256px x 2832px) 2112kb
Autobus popluranie zwany ogorkiem Subiektywnej Lini Autobusowej - projektu autorstwa Grzegorza Klamana. Subiektywna Linia Autobusowa - projekt, w ktorym dawni pracownicy Stoczni Gdanskiej oprowadzaja wszystkich chetnych po swoim miejscu pracy. 01.05.2010 Fot. Maciej Kosycarz / KFP
Plan zdjeciowy filmu o masakrze robotnikow na Wybrzezu...
00067996.jpg (2835px x 1890px) 1633kb
Plan zdjeciowy filmu o masakrze robotnikow na Wybrzezu - Czarny czwartek w rezyserii Antoniego Krauze. Realizacja scen rozgrywajacych sie w okolicach Urzedu Miasta Gdyni (dawnej Miejskiej Rady Narodowej) 6.03.2010 Fot. Andrzej J. Gojke / KFP
Podczas XVIII finalu WOSP po gdansku kursowal zabytkowy...
00066211.jpg (3174px x 2028px) 1066kb
Podczas XVIII finalu WOSP po gdansku kursowal zabytkowy autobus Jelcz, potocznie zwany ogorkiem. 10.01.2010 fot. Pawel Marcinko / KFP
Podczas XVIII finalu WOSP po gdansku kursowal zabytkowy...
00066212.jpg (3678px x 2130px) 1561kb
Podczas XVIII finalu WOSP po gdansku kursowal zabytkowy autobus Jelcz, potocznie zwany ogorkiem. 10.01.2010 fot. Pawel Marcinko / KFP
Gdansk, Stocznia Gdanska. Subiektywna Linia Autobusowa...
s00002368.jpg (4256px x 2832px) 3852kb
Gdansk, Stocznia Gdanska. Subiektywna Linia Autobusowa - autobus Jelcz 31.08.2009 fot. Wojciech Strozyk / KFP
  • znalezionych zdjęć: 26