KFP / ORP KORMORAN ZWODOWANY 4 września 2015
podziel się na Facebooku  podziel się na Twitterze
Polska Marynarka Wojenna wzbogaciła się o nowoczesny okręt. ORP Kormoran ma prawie 59 metrów długości i 10 szerokości, a jego kadłub zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej, która utrudnia wykrycie statku przez minę. Prototypową jednostkę zwodowała w piątek Stocznia Remontowa Shipbuilding. Matką chrzestną pierwszego z trzech zakontraktowanych niszczycieli min nowej klasy została Maria Jolanta Karweta, wdowa po wiceadmirale Andrzeju Karwecie, dowódcy Marynarki Wojennej RP, który zginął w katastrofie pod Smoleńskiem. W dzisiejszej uroczystości uczestniczyli premier Ewa Kopacz oraz szef MON Tomasz Siemoniak. Dowódcą ORP Kormoran został kmdr ppor. Michał Dziugan, który wcześniej odpowiadał za zbudowaną w połowie lat 60. ORP Mewa. Kormoran ma być jej następcą.
- Mamy w planie na następnych 10 lat wydatki blisko 16 mld zł na modernizację Marynarki Wojennej. To jest nasz priorytet. Będziemy realizować te zamówienia u naszych polskich wykonawców – zapewniła dziś w Gdańsku premier Kopacz. - Rok 2015 przejdzie do historii Marynarki Wojennej i naszego przemysłu stoczniowego. Po bardzo wielu latach, gdy nic się nie działo, po latach oczekiwania, mamy wodowanie po wodowaniu – dodał minister Siemoniak. Kontrakt na projekt i budowę trzech jednostek typu Kormoran II zawarty został we wrześniu 2013 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding. - Cieszę się, że w ciągu niespełna dwóch lat udało się zrealizować umowę. Wtedy, gdy w obecności premiera Donalda Tuska podpisywaliśmy dokument, wielu ludzi nie dowierzało, że w Polsce, w stoczni, można coś zrobić w terminie. Wszyscy niedowiarkowie przekonali się, że mamy Kormorana, będziemy zamawiać następne okręty, mamy zaufanie do naszego przemysłu stoczniowego – powiedział szef MON. Wartość zlecenia na budowę trzech okrętów wynosi ok. 1,2 mld zł.
Kormoran ma prowadzić działania na morzach Bałtyckim i Północnym oraz na akwenach, gdzie operują połączone siły morskie NATO. Konstrukcja napędzana jest przez dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Ten drugi chroni przed minami reagującymi na dźwięki o określonym natężeniu. Na pokładzie okrętu znajdzie się sporo specjalistycznego sprzętu oraz uzbrojenia, w tym 23-milimetrowa armata Wróbel II oraz nowa 35-milimetrowa konstrukcja tworzona specjalnie z myślą o nowym niszczycielu. Jednostka charakteryzuje się klasą lodową L-3, co oznacza, że może pływać w drobno pokruszonym lodzie. Zasięg konstrukcji wynosi co najmniej 2500 mil morskich. Może ona rozwijać prędkość 15 węzłów. Załoga Kormorana składać ma się z 45 oficerów i marynarzy. 4.09.2015 / fot. Wojciech Stróżyk / REPORTER / KFP
dodaj do koszyka wszystkie wyświetlone zdjęcia
  • znalezionych zdjęć: 50
Gdansk  Stocznia Remontowa Shipbuilding Chrzest i wodowanie...
00112034.jpg (4093px x 2724px) 3064kb
Gdansk Stocznia Remontowa Shipbuilding Chrzest i wodowanie najnowszego okretu Polskiej Marynarki Wojennej niszczyciela min ORP Kormoran 601 typu Kormoran II Nz Tomasz Siemoniak wicepremier minister obrony narodowej w tle tralowiec ORP Mewa 623 04.09.2015 Fot. Wojciech Strozyk / REPORTER / KFP
Gdansk  Stocznia Remontowa Shipbuilding Chrzest i wodowanie...
00112035.jpg (4256px x 2832px) 3816kb
Gdansk Stocznia Remontowa Shipbuilding Chrzest i wodowanie najnowszego okretu Polskiej Marynarki Wojennej niszczyciela min ORP Kormoran 601 typu Kormoran II Nz premier Ewa Kopacz Tomasz Siemoniak wicepremier minister obrony narodowe oraz Piotr Soyka prezes Remontowa Holding SA Andrzej Wojtkiewicz prezes Remontowa Shipbuilding 04.09.2015 Fot. Wojciech Strozyk / REPORTER / KFP
  • znalezionych zdjęć: 50